Maar liefst 98 procent van de 86 ondervraagde Nederlandse HR-professionals onderschrijft dit. Dit terwijl de overheid de wetswijzigingen juist doorvoert om de administratie te vereenvoudigen. Een voorbeeld van een wet die leidt tot veel administratieve handelingen is de nieuwe vakantiewet. Een belangrijk onderdeel van deze wet is dat opgebouwde wettelijke vakantiedagen binnen zes maanden na het opbouwjaar moeten worden opgenomen, anders komen ze te vervallen. Als gevolg hiervan ontstaat volgens de HRM’ers een wirwar van verschillende vervaltermijnen. Ook de werkkostenregeling die per 2011 is geïntroduceerd wordt (vooralsnog) eerder gezien als een lastenverzwaring, terwijl deze als doel een lastenverlichting heeft.
Arbeidsvoorwaardenstelsel
De helft van de respondenten was verder van mening dat met de komst van generatie Z op de arbeidsmarkt één arbeidsvoorwaardenstelsel niet voldoende is. De internetgeneratie vraagt om een grotere flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden en dan met name de momenten waarop gewerkt wordt. Dit heeft ook te maken met Het Nieuwe werken. 70 procent van de ondervraagde HR-professionals vindt HNW een goede ontwikkeling. Zij geven wel aan dat nog niet alle organisaties hier klaar voor zijn en dat HNW niet in alle sectoren ingevoerd kan worden.