Uit het onderzoek blijkt dat de interesse in het mobiliteitsbudget binnen het bedrijfsleven vrij hoog is. Momenteel maakt nog maar een op de twintig bedrijven gebruik van deze oplossing, hoofdzakelijk in de non-profitsector en de zakelijke dienstverlening. Mobility Mixx bevestigt dat er voorzichtig een verschuiving ontstaat binnen het bedrijfsleven. Met een mobiliteitsbudget kunnen werknemers ad hoc kiezen welk vervoermiddel zij inzetten voor een zakelijke reis. Zij maken in dit geval zelf de afweging hoe zij op dat moment het meest efficiënt en voordelig kunnen reizen.
Kosten
Directeur Paul Wessels: “Steeds vaker klinkt het verzoek vanuit werkgevers dat zij hun werknemers willen betrekken bij de invulling van hun zakelijke mobiliteit. Vooral uit kostenoverwegingen of duurzaamheidmotieven. Wij adviseren deze bedrijven om in dit geval het mobiliteitsbudget te overwegen. Door de achterliggende financiële stimulans wegen gebruikers hun vervoersopties zorgvuldig af: het deel van het budget dat ze niet uitgeven aan hun zakelijke vervoer komt namelijk ten goede aan hen zelf. Dit leidt vanzelf tot efficiëntie en lagere kosten.”
Nieuwe mobiliteitskaart
Maar niet alleen het mobiliteitsbudget komt steeds meer in trek. De mobiliteitskaart neemt naar verwachting vanaf 2013 al een vlucht. Vanaf dat moment komt er voor het eerst een volledig geïntegreerde kaart voor alle vormen van zakelijke mobiliteit. Tot op heden was het aanbieden van een eigen ov-chipkaart voorbehouden aan de openbaar vervoerbedrijven en Trans Link Systems (TLS). Met deze kaart kunnen zakelijke reizigers niet alleen inchecken en uitchecken bij alle vormen van openbaar vervoer, maar ook gebruik maken van deel- en huurauto’s, tanken en parkeren.
Huidige stand van zaken
Ruim een derde van de werknemers in Nederland is tijdens zijn werk met regelmaat onderweg. Momenteel gebruikt het gros van hen hiervoor de traditionele vervoersopties, zoals de auto (87 procent) en de fiets (73 procent), gevolgd door de bus (53 procent) en de trein (50 procent).