Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen naar vacatures met een lager functieniveau kijken. Ook zijn ze bereid om tegen een lager salaris te werken en tegen minder gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden. Mannen zijn over het algemeen eerder bereid om concessies te doen dan vrouwen.
Sociale netwerken in opkomst
Sociale media worden steeds belangrijker bij het zoeken naar werk. Vooral jongeren en mensen tot 39 jaar zijn actief op sociale netwerken. 83 procent van deze groep geeft aan dat zij deze netwerken nog niet hebben ingezet om een baan te vinden. Online zoeken naar werk is populair ruim 80 procent maakt hier gebruik van. Terwijl 66 procent werk zoekt op de traditionele manier.
Tips om kansen te vergroten
De campagne ‘Ga voor werk’ richt zich vooral op mensen die werkloos zijn. Hiermee wil UWV mensen bewust maken van de mogelijkheden die zij zelf hebben om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Vier tips staan centraal:
- schakel je netwerk in;
- zoek het ook eens in een andere branche;
- denk ook eens aan een tijdelijke baan;
- en kijk verder van huis als je geen baan kunt vinden.