Werkgevers in de Benelux willen hun secundaire arbeidsvoorwaarden aanpassen en daarbij rekening houden met de sterke toename van thuiswerken. Ook willen zij hierbij meer aandacht besteden aan mentale gezondheid als gevolg van de pandemie. 

Dit blijkt uit de Benefit Trends Survey 2021 van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau.

De meerderheid (75%) van de werkgevers noemt de toename van thuiswerken als belangrijkste reden voor verandering. De krapte op de arbeidsmarkt is met 67% de op een na grootste oorzaak van verandering omdat bedrijven moeite hebben om personeel aan te trekken en te behouden.

In het onderzoek geeft 37% van de werkgevers aan dat hun aanpak van het emotioneel welzijn van hun medewerkers het afgelopen jaar als een zwak punt is aangemerkt. Om dat te veranderen, zegt 78% dat dit een belangrijke prioriteit is voor de komende twee jaar, waarbij 51% van plan is hun ondersteuning op het gebied van mentale gezondheid uit te breiden.

Mentale gezondheidsproblemen schadelijk

Sander Kwint, Director Health en Benefits Nederland bij Willis Towers Watson: “”Door de pandemie en de lockdowns is het besef gegroeid dat mentale gezondheidsproblemen schadelijk kunnen zijn voor het personeel en dat werkgevers een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van hun mensen. Nu we overgaan op een hybride model van thuis- en kantoorwerk, willen werkgevers dat bredere inzicht graag gebruiken om hun secundaire arbeidsvoorwaarden opnieuw vorm te geven. Online gezondheidszorg, welzijnsapps en strategieën voor mentale gezondheid zijn steeds meer aandachtsgebieden voor veel HR-leiders die het arbeidsvoorwaardenpakket willen vernieuwen.”

“We zien ook een bredere verschuiving naar het erkennen van en tegemoetkomen aan individuele behoeften en omstandigheden. Een trend die deels gedreven wordt door de toegenomen aandacht voor inclusie en diversiteit. Technologie maakt een meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte werknemerservaring mogelijk die verder gaat dan het aanbod van een paar standaard arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en verzekeringen,” aldus Kwint.

Beperkt inzicht in wensen en behoeften werknemers

Voor veel organisaties kan het een uitdaging zijn om van koers te veranderen. Slechts drie van de tien (27%) organisaties zeggen dat ze inzicht hebben in de wensen en behoeften van hun werknemers. De helft (51%) heeft momenteel geen duidelijke benefits-strategie, maar 54% wil de komende twee jaar een op maat gesneden arbeidsvoorwaardenpakket opzetten.

Kwint: “De pandemie heeft ervoor gezorgd dat veel werkgevers vanuit een ander perspectief naar hun arbeidsvoorwaarden zijn gaan kijken. Veel organisaties hebben te maken met een grote kloof tussen waar ze nu staan en waar ze willen staan, en het is essentieel dat ze goed naar hun personeel luisteren om uit te zoeken wat de beste manieren zijn om de werknemerservaring te personaliseren en te versterken.”