Ruim 60 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om vanuit hun werk een bijdrage te leveren aan het milieu. Het mobiliteitsbeleid van de werkgever sluit echter vaak niet goed aan op deze wens. Minder dan de helft van de ondervraagden vindt dat het huidige mobiliteitsbeleid in deze behoefte voorziet. De cijfers laten ook zien dat een kwart van de ondervraagden vindt dat hun werkgever onvoldoende inzicht geeft in het energieverbruik van leaseauto’s.
Duurzame elementen
De ondervraagden vinden dat hun werkgevers nog stappen kunnen maken om het mobiliteitsbeleid te verduurzamen. Het stimuleren van het gebruik van zuinige auto’s en thuiswerken worden als voornaamste manieren genoemd waarop een werkgever dit kan realiseren. Anne Brons, marketing manager bij Alphabet:’ Bijna de helft van de ondervraagden geeft ook aan een beperkte keuze van type auto’s voor lief te nemen als ze hiermee hun CO2-uitstoot kunnen verminderen en een positieve bijdrage aan het milieu kunnen leveren. Werknemers kunnen dus al op een simpele manier een positieve stimulans aan hun milieubeleid geven.”
Verschillende behoeftes man en vrouw
In het onderzoek komen een aantal verschillen tussen mannen en vrouwen duidelijk naar voren. Zo hebben vrouwen een minder goed inzicht in de eigen CO2-uitstoot dan mannen. Vrouwen zijn vaak bereid om een ander vervoersmiddel te kiezen, tenzij dit langere reistijd met zich meebrengt. Voor mannen is dit minder van belang. Zij zijn meer gericht op de kosten en zijn sneller bereid de auto te laten staan als ze hiermee kosten kunnen besparen.
—————————————————————————-
Auto van de zaak
De meest recente info over de auto van de zaak vindt u in HR Praktijk Premium.