In Duitsland mag het van 44 procent van de bedrijven, en in Belgie 38 procent. Nederlandse professionals zien voordelen in een profiel op een sociale professionele netwerksite. De grote vrijheid in Nederland betekent niet dat medewerkers ook daadwerkelijk die vrijheid gebruiken. 11 procent is dagelijks actief op een netwerk, 41 procent gebruikt het netwerk twee tot drie keer in de week en 48 procent slechts één keer in de maand.
Ook in het aangaan van vriendschappen – ‘befrienden’ in netwerktermen – zijn Nederlanders gemakkelijk. Een minderheid, 32 procent vindt het wat ongemakkelijk om met de baas bevriend te zijn, maar 67 procent voelt zich er comfortabel of zeer comfortabel bij.
Voordelen sociale netwerken
Slechts 18 procent van de Nederlanders ziet geen enkel voordeel in het plaatsen van zijn profiel op een netwerksite. Ze denken dat ze met een profiel nieuwe zakelijke mogelijkheden aanboren of een additionele tool voor recruiten hebben. Als we zelf mensen aannemen, dan bekijkt 72 procent van de Nederlanders de kandidaten online.