Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven weet niet hoe ze met hun vakantiedagenbeleid om moeten gaan tijdens de huidige coronacrisis, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau.

In een onderzoek onder Nederlandse bedrijven over COVID-19 zei een vijfde (20%) dat ze als gevolg van COVID-19 het beleid ten aanzien van ongebruikte jaarlijkse vakantiedagen heeft aangepast. Twee op de vijf (39%) overweegt dit beleid te wijzigen.

Op de vraag wat hun beleid is, zei 39% toe te staan dat vakantiedagen worden meegenomen naar volgend jaar, 18% zegt dat ongebruikt verlof verloren gaat en 1% koopt ongebruikt verlof terug. Bijna de helft (42%) weet echter niet wat ze aan het probleem moeten doen

Veel mensen vinden het zonde om vakantiedagen op te nemen tijdens de crisis omdat ze niet naar het buitenland kunnen reizen. Daardoor zitten te veel werknemers op een steeds verder groeiende berg vakantiedagen, wat werkgevers extra problemen kan geven als straks de herfst komt en er hopelijk economisch herstel optreedt.
Aangezien vrij zijn aanzienlijke voordelen oplevert voor gezondheid en welzijn, ook zonder buitenlandse reis, moeten mensen regelmatig vrij nemen van hun werk om lichaam en geest op te laden.

Regelmatige vakantie

Angel Hoover, Head of Benelux bij Willis Towers Watson: “Dit is een groeiend probleem voor Nederlandse bedrijven en velen weten niet goed wat ze moeten doen. Het risico is dat iedereen vrij wil nemen als de crisis voorbij is en er veel personeel nodig is. Bedrijven moeten samen met hun werknemers kijken naar de beste manier om met ongebruikt verlof om te gaan. De oplossing zal verschillen van bedrijf tot bedrijf. Het belang van regelmatige vakantie moet niet worden vergeten, zowel voor personeel als voor bedrijven. We zien dat mensen nu stress ervaren als gevolg van het werken op afstand en de onzekerheid over de economie waardoor het eigenlijk juist zelfs extra belangrijk is dat mensen de tijd nemen om op te laden”

Lange weekenden

“Mensen moeten hun verlof kunnen opnemen zonder dat dit een al te negatieve impact heeft op hun werkgever. Een mogelijkheid kan zijn om mensen aan te moedigen lange weekenden op te nemen met een dag of twee verlof, en vaker dan normaal. Maar het belangrijkste is dat bedrijven hun medewerkers stimuleren om zoals gewoonlijk in de zomer vakantie te nemen op om te laden voor wat hopelijk een drukke tweede helft van het jaar zal zijn. Het vinden van een balans tussen het beschermen van gezondheid en welzijn aan de ene kant en bedrijfscontinuïteit aan de andere kant is uiteindelijk een kwestie van een volwassen gesprek tussen een bedrijf en zijn werknemers.”