De beschikbaarheid van informatie op zich betekent niet dat het goed is. Soms is informatie die eenvoudig te meten of beschikbaar is, volstrekt irrelevant. Informatie moet bijdragen aan de te nemen beslissing en in relatie zijn tot de doelstellingen van de organisatie.
Er zijn drie aspecten die zouden moeten worden gemeten om bij te dragen aan het succes van een organisatie.
1. Productiviteit: hoeveel output levert een medewerker? Dit is eenvoudig te meten aan de hand van het aantal producten, maar ook de input die hiervoor nodig is in uren, kosten en inzet van de medewerkers.
2. Het behoud en betrokkenheid van medewerkers die een organisatie graag wil behouden (dus buiten natuurlijk verloop).
3. Van cruciaal belang voor het succes van een organisatie, maar die door vrijwel geen enkele organisatie wordt gemeten: vriendschap op het werk. Het is aangetoond dat het hebben van een beste vriend op het werk leidt tot vermindering van ziekteverzuim en ongevallen op het werk. Ook leidt het tot een verhoging van klanttevredenheid, innovatievermogen en delen van ideeën. Bovendien zorgt dit ervoor dat de tevredenheid van medewerkers over het werk én de tevredenheid over het salaris sterk stijgt.
De juiste middelen
Een groot deel van de informatie die nodig is om, onder andere, het bovenstaande meetbaar te maken, kan slechts gevonden en vergaard worden door de inzet van de juiste middelen. Om HR-activiteiten te kunnen meten, is het noodzakelijk om efficiënt te opereren en moderne middelen als e-HRM in te zetten. Door moderne manieren van procesondersteuning kan meer informatie vergaard worden dan op welke andere wijze dan ook. HR heeft de mogelijkheid om essentiële informatie, zoals over productiviteit en ´vriendschap op het werk´, te verzamelen en te delen. Dit is de volgende stap in de ontwikkeling van HR-meetbaarheid die nog niet door veel organisaties gezet is. Om deze te kunnen zetten is het noodzakelijk om allereerst de informatie op orde te hebben op de thema’s die dichter bij de huidige praktijk liggen.