Omdat werknemers zich in de pers uitlieten over hun werkgever Big Bazar en het dreigende faillissement heeft de keten besloten een verbod op praten met de pers op te nemen in hun social mediaprotocol. Werknemers vragen zich af of dat zomaar kan. RTL Nieuws vroeg het aan Pascal Besselink, advocaat arbeidsrecht bij DAS.

“De problemen stapelen zich op”, aldus een werkneemster van een Big Bazar-filiaal tegen RTL Nieuws. Directeur Heerke Kooistra laat medewerkers ‘moedwillig in de shit zitten’, aldus een ander personeelslid tegen het Financieele Dagblad.
Om dergelijke uitspraken in de pers in het vervolg te voorkomen heeft de directie van de keten het social mediaprotocol aangepast.

Lees hier de passage die aan het sociale mediaprotocol is toegevoegd. 

Bestaand protocol in contract?

Een medewerkster van de keten vroeg aan RTL Nieuws of dit zomaar mag. Volgens advocaat arbeidsrecht Pascal Besselink is het eenzijdig opleggen van een spreekverbod met de pers discutabel. Maar als er al een protocol bestaat en je gaat daarmee akkoord als je je arbeidsovereenkomst ondertekent, dan wordt de situatie anders. Zeker als het voorbehoud is gemaakt dat dit protocol kan veranderen, en je óók met dat voorbehoud en de veranderingen akkoord gaat.

Alleen zwaarwegende sancties bij schade

Dat geeft de werkgever overigens geen vrijbrief om opeens zwaarwegende sancties in te voeren zo meldt Besselink RTL Nieuws: “Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de werkgever er maatregelen aan kan verbinden als je uitspraken schade opleveren. Maar ja, hoe kun je concreet maken dat een uitspraak van een werknemer tot schade heeft geleid? En hoe hoog is die schade dan?”

Of de directie werknemers zo de mond mag snoeren, zoals de werkneemster RTL Nieuws vraagt, is dus niet direct te beantwoorden. De vraag is wat er precies is gezegd. En heeft het (imago)schade opgeleverd? Alleen de rechter kan de belangen van het bedrijf afwegen tegen het belang van vrijheid van meningsuiting.

Lees ook: