In de jaren negentig besteedden steeds meer bedrijven hun activiteiten uit naar lagelonenlanden. Een hele tijd is het rustig rond offshoring. Tot deze week het nieuws kwam dat KPN India weer inschakelt. Volgens offshore-expert Paul Tjia is er echter geen sprake van een teruggang. “Er is minder aandacht voor geweest, juist omdat het heel normaal is geworden. De groei is als gevolg van de economische crisis echter wel gestagneerd tot en met 2010. Nu zie je het weer aantrekken,” aldus Tjia.
Toch gaat outsourcing regelmatig mis. Tjia: “Kwaliteit behaal je alleen als je het heel goed voorbereidt. En daarvoor zijn weer investeringen nodig, in mensen en in tijd.”
Taalbarrière
Uit onderzoek van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor blijkt dat 85 procent van de bedrijven die hun activiteiten uitbesteden aan andere landen niet tevreden zijn over de resultaten. “Je hebt extra logistieke kosten, er zijn cultuurproblemen, taalproblemen, noem maar op,” aldus Henk Volberda van de Rotterdam School of Management in De VK.