“Minder dan 4 procent van onze mensen wil fulltime terug naar kantoor,” zegt Marjolijn Goense, Hoofd Facility Management bij ABN Amro op de website van RTL Nieuws. Alleen voor creatieve sessies met het team komen collega’s nog wel, zo is de inschatting van de bank. “Daarbij komen mensen over het algemeen nog maar één tot twee dagen per week op kantoor. En sommigen die ver weg wonen wellicht maar eens in de twee weken.”
Bij de managementconsultants van KPMG denkt 80 procent van de medewerkers dat ze voor altijd minder op kantoor zullen verschijnen. “Ons hoofdkantoor is daarbij geen werkplek meer,” aldus woordvoerder Willem Bonekamp. “Maar meer een clubhuis. Werk is een activiteit, niet meer een plek om te zijn.” Goense: “Nu is 80 procent van onze oppervlakte ingeruimd voor werkplekken en 20 procent voor ontmoetingsplekken. Straks zal naar mijn inschatting de meerderheid van de oppervlakte zijn ingeruimd voor ontmoetingsplekken. Waar je teamsessies kunt doen, waar nieuwe projecten worden gestart.” Maar zulke sessies zouden, zo denken ze zowel bij ABN Amro als bij KPMG, ook prima in een zaaltje van een hotel kunnen worden gedaan.
Minder vierkante meters
Voor collega’s die absoluut niet thuis kunnen of willen werken, willen zowel ABN Amro als KPMG wel de ruimte blijven bieden om naar kantoor te komen. “Met name jonge mensen hebben nog geen huisje, boompje, beestje-situatie en daarmee geen geschikte werkruimte,” aldus Bonekamp. Op korte termijn gaat de verandering extra geld kosten, zo denken ze zowel bij ABN Amro als KPMG. “Er moet verbouwd worden, op sommige meubels moet versneld worden afgeschreven”, zegt Goense. “Maar op lange termijn hebben we minder vierkante meters nodig en kan het voor een besparing zorgen.”
Waar mogelijk flink in gesneden gaat worden is in het leasewagenpark. Goense: “Op dit moment scoren we nu iedereen thuis is en er minder zakenreizen zijn beter als het gaat om duurzaamheid, want er wordt veel minder gereisd. Dat willen we graag vasthouden. We gaan de leasecontracten dus zeker bekijken.”