De overheid steekt 4 miljoen euro in een subsidie voor de vervanging van vervuilende bestelauto’s door schonere exemplaren. Er is Rotterdam ook 1,3 miljoen euro toegezegd voor de ondersteuning bij het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Dit heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt tijdens een werkbezoek aan Rotterdam. Het geld voor de havenstad gaat naar schone stadsbussen die op waterstof rijden en naar hybride bussen.

Bestelauto’s

Afhankelijk van hoe schoon de nieuwe bestelauto is, kunnen ondernemers aanspraak maken op een bedrag tussen 500 euro en 2.200 euro. Hoeveel iemand die een nieuwe bestelauto aanschaft daadwerkelijk krijgt, is afhankelijk van de milieubelasting van het betreffende voertuig. Met een gemiddelde premie van 1.350 euro per voertuig, is de subsidie in theorie van toepassing op iets meer dan 2.900 nieuwe bestelauto’s. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wil met de landelijke subsidieregeling ondernemers met oude bestelauto’s stimuleren een schonere nieuwe of gebruikte variant te kopen.

Milieuzone

Steden met een milieuzone moeten voor vervuilende bestelwagens steeds schoner worden. Niet alleen de verouderde bestelwagens binnen de eigen gemeentegrens worden dan geweerd, maar ook de auto’s direct daarbuiten. De landelijke subsidieregeling van 4 miljoen euro is daarom bestemd voor ondernemers in en bij steden die een milieuzone hebben ingesteld of gaan invoeren.

De landelijke subsidie werd niet voor niets aangekondigd in Rotterdam, waar al maatregelen van toepassing zijn om de uitstoot van het stedelijke wagenpak omlaag te brengen. Behalve een sloopregeling voor personen- en bestelauto’s op diesel ouder dan 1 januari 2005 (lager dan Euro IV) en lager dan Euro I voor benzine (ouder dan 1 juli 1992) is vanaf 1 april dit jaar ook een stop op het verstrekken van parkeervergunningen voor deze voertuigen van toepassing. De sloopregeling levert 1.000 tot 2.500 euro per auto op.

Autoforfait
Bestelauto van de zaak