Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van workforce management software. Aan het onderzoek deden 1.000 werkgevers mee, die werkzaam zijn in organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes.
Retail en hospitality worstelen het meest met recruitment en retentie
Onder de organisaties die moeite hebben met het succesvol werven van een flexibele workforce voeren de hospitality- en retailsector de lijst aan. Maar liefst driekwart van de hotels (75%) en retailers (74%) worstelt met het binnenhalen van medewerkers. Ook in de logistieke sector en de horeca loopt het merendeel van de organisaties tegen dit probleem aan, met respectievelijk 64 en 50 procent. Wat betreft het behouden van medewerkers staan zowel de hospitality- als de horecasector voor de grootste uitdaging. 75 procent van de organisaties in deze sectoren heeft hier moeite mee. Retail en logistiek volgen met respectievelijk 63 en 55 procent.
Grootste wervingshindernis: het negatieve imago
Uit het onderzoek blijkt dat het wervingsprobleem een aantal oorzaken kent. Allereerst bestaat er een negatief imago rondom banen met flexibele en onregelmatige werkuren. 32 procent van de werkgevers loopt hier tegenaan. Daarnaast geeft 30 procent aan dat een krappe arbeidsmarkt, oftewel een tekort aan beschikbare werknemers in de omgeving, het werven bemoeilijkt. Tot slot stelt 29 procent dat kandidaten niet de juiste vaardigheden voor het werk bezitten. Er bestaat dus een mismatch op de arbeidsmarkt.