De vaste reiskostenvergoeding wordt in veel cao’s omgevormd naar een variabele reiskostenvergoeding. Werknemers ontvangen alleen nog een reiskostenvergoeding voor daadwerkelijke reizen. AWVN ziet in 22 cao-akkoorden deze aanpassing aan de vaste reiskostenvergoeding. Verder ziet de werkgeversvereniging dat sociale partners de kans om de reiskostenvergoeding aan te passen ook gebruiken om deze te verduurzamen.

Zo zien we bij de ANWB dat het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer wordt gestimuleerd. Dit doet de ANWB door reizen met het OV 100% te vergoeden en een hogere reiskostenvergoeding te geven voor reizen die lopend of fietsend (15 cent per kilometer) worden afgelegd dan met de auto (10 cent per kilometer).

(e-)fiets

Ook proberen werkgevers duurzamer reizen te stimuleren door het fiscaal aantrekkelijk te maken om een (e-)fiets aan te schaffen. Zo maakt de politie het mogelijk voor haar werknemers om via de RAP een (e-)fiets te kopen of te leasen voor maximaal €1.500, mits hij/zij voor minimaal 50% van het aantal reizen voor woon-werkverkeer gebruikmaakt van deze fiets. Dus door hybride werken gaan werknemers niet alleen minder reizen, maar ook duurzamer.