Nederlandse werknemers hebben nog steeds een stuwmeer aan verlofdagen. Vakbond CNV grijpt dit aan door werkgevers op te roepen vakantiedagen af te kopen. Bovendien stelt de vakbond voor een belastingtarief van 25 procent in te voeren voor het verkopen van verlofdagen. Dat is volgens voorzitter Piet Fortuin ‘turbo’ voor de economie.

Fortuin wil met zijn voorstel geld weer laten rollen door op korte termijn werknemers geld in handen te geven.

Fortuin wil dat de overheid het fiscaal aantrekkelijk maakt dat werknemers op vrijwillige basis hun verlofdagen kunnen ‘verkopen bij de baas’. Dat kan volgens hem door hiervoor een belastingtarief van 25 procent te hanteren, in plaats van het gewone loonbelastingniveau.

De vakbondsvoorzitter is van mening dat het mes zelfs aan ‘drie’ kanten snijdt:
• het prikkelt werknemers geld te beuren;
• het geeft de kwakkelende economie een zetje; en
• het heeft een positief effect op de balans en dat bevordert kreditemogelijkheden.

Bedrijfswinst negatief beïnvloed

Werkgeversvereniging AWVN presenteerde het resultaat van eigen onderzoek onder de aangesloten ondernemingen: circa 16 miljard euro zit opgepot in bedrijfsboekhoudingen in de vorm van niet opgenomen vakantieverlof. En omdat deze tegoeden volgens de wet op die balansen moeten, worden de bedrijfswinsten in negatieve zin beïnvloed.

Let op

De nieuwe vakantiewetgeving die op 1 januari 2012 werd ingevoerd dwingt werknemers de wettelijke vakantiedagen (20 dagen) binnen een half jaar na het opbouwjaar op te souperen. Voor de niet-wettelijke vakantiedagen geldt nog de normale vervaltermijn van vijf jaar.