De Belastingdienst en beconorganisaties slaan de handen ineen om de knelpunten van de werkkostenregeling in kaart te brengen. In het overleg tussen de organisaties van belastingadviseurs en de fiscus is afgesproken dat een werkgroep zich hierover gaat buigen.

Vanaf 2014 wordt de werkkostenregeling verplicht voor alle werkgevers. Tot nu toe hebben nog maar weinig werknemers de stap naar de werkkostenregeling genomen.

 

Er blijken nogal wat obstakels te zijn en die wil de werkgroep nu gaan oplossen. Ook aan de kant van de Belastingdienst schort nog het een en ander. Dat blijkt uit de correctieberichten die de fiscus op haar site plaatst. Daarnaast is nu ook duidelijk dat de Belastingdienst niet helemaal volgens de wetgever handelt. Op haar site schrijft de Belastingdienst bijvoorbeeld over de verplichting om bij een vaste kostenvergoeding vooraf een onderzoek te houden: ‘Deze voorwaarde geldt alleen voor nieuwe vaste kostenvergoedingen. Voor vaste kostenvergoedingen die al bestonden voordat u de werkkostenregeling ging toepassen, hoeft u niet opnieuw onderzoek te doen als de omstandigheden waarop u de vergoeding hebt gebaseerd, niet zijn veranderd.’

 

Aanpassingen

De knelpunten worden nu dus door de Belastingdienst en de belastingadviseurs gezamenlijk geïnventariseerd en zullen op termijn mogelijk tot aanpassingen leiden.