De Politieregio Flevoland heeft tezamen met Politieregio Gooi en Vechtstreek in augustus 2011 aan de ondernemingsraden advies gevraagd over de samenvoeging van beide meldkamers. In november 2011 wordt door de korpschef aan de ondernemingsraden medegedeeld dat het niet langer de bedoeling is de meldkamers samen te voegen, maar dat ze samen zullen gaan werken. De ondernemingsraad stelt dat niet is voldaan aan artikel 25 lid 2 WOR, nu het ‘gewijzigde voorgenomen besluit’ niet schriftelijk aan hem is aangeboden.
Onduidelijkheid gewijzigd besluit
De brief van november 2011 kan worden aangemerkt als adviesaanvraag ten aanzien van het gewijzigde besluit, maar een behoorlijke uiteenzetting van de inhoud en beweegredenen ontbreekt. Ook ter terechtzitting kon niet alle onduidelijkheid worden weggenomen. Dit levert een ernstige tekortkoming in de motivering van de adviesaanvraag en van de afwijking van het advies op. Dit leidt tot de conclusie dat Politieregio Flevoland bij afweging van alle betrokken belangen niet in redelijkheid tot het besluit heeft kunnen komen.
Ondernemingskamer 16 maart 2012, LJN BV9235
Tip: Een brief met daarin de mededeling dat het voorgenomen besluit wordt gewijzigd kan voldoende zijn om te worden aangemerkt als een schriftelijke adviesaanvraag.