Als gevolg van de economische crisis zijn veel bedrijven gedwongen te bezuinigen. Dit heeft ook zijn consequenties op het aanbod van stageplaatsen. Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra en bedrijfsleven, dringt bedrijven erop aan om juist nu te blijven investeren in jong talent.

Momenteel bieden in Nederland 190.000 bedrijven samen ongeveer 400.000 stageplaatsen aan. Voor de zomer becijferde Colo dat door de economische crisis 150.000 stageplaatsen dreigden te verdwijnen. Door samenwerking tussen het bedrijfsleven, gemeenten en het UWV zijn 20.000 stageplaatsen behouden gebleven. Wat betekent dat nog 130.000 stageplaatsen lijken te verdwijnen. Om dit tegen te gaan is Colo de campagne ‘& stagiair’ gestart. Hierin wordt door bedrijven, waaronder Heineken en Achmea, de rol van stagiairs nog maar eens benadrukt.

 

Financiële regelingen

“Het schrappen van stageplaatsen lijkt op korte termijn aantrekkelijk. Maar als straks de crisis voorbij is, heb je die jonge getalenteerde mensen hard nodig,” aldus Hans Schaacke, directeur Human Resource Development van Achmea. Deze mening wordt gedeeld door Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland. “Ik begrijp heel goed dat het door de economische crisis voor ondernemers soms moeilijk is om een stageplaats aan te bieden. Daarom zijn er zowel landelijk als regionaal allerlei financiële regelingen mogelijk die het aantrekkelijk maken om toch stagiairs aan te trekken.”

 

Zie www.colo.nl voor meer informatie over de campagne &Stagiair.

 

>> Meer informatie over dit onderwerp vindt u in de Kennisbank Personeelspraktijk.

              Probeer de Kennisbank Personeelspraktijk nu 2 weken gratis uit!