VNA heeft hierover anderhalf jaar met succes onderhandeld met de Belastingdienst. De afspraken maken het makkelijker om bijvoorbeeld een elektrische auto te leasen en voor de vakantie met de caravan deze tijdelijk te vervangen door een grotere trekauto. Sinds 1 juli van dit jaar gelden de afspraken. Leasemaatschappen kunnen nu duidelijkheid geven aan werkgevers over dergelijke leaseconstructies.
Deelauto privégebruik
VNA: ‘In de Brancheregeling die de VNA met de Belastingdienst heeft afgesloten, bevestigt de fiscus dat een zakelijke poolauto wel degelijk privé kan worden gebruikt door de werknemers, zolang de werkgever zich maar als verhuurder gedraagt. Dat doet hij door een marktconform tarief te berekenen en een sluitende kilometerregistratie te laten bijhouden. De tarieftabel in de regeling en de regeling zelf worden jaarlijks door de VNA en de Belastingdienst vastgesteld en geactualiseerd.’ Zo geldt voor 2014 het huurtarief overdag voor kleine auto’s, zoals een Peugeot 107, een Toyota Aygo of een Citroën C1 39 euro, inclusief btw, exclusief brandstof. Neemt de werknemer de auto ’s avond mee naar huis (van 17.00 tot 09.00 uur de andere dag, dan is het tarief 27 euro.
Tijdelijke Vervangend Leasevoertuig (TVL)
Ook over vervangende leaseauto’s zijn afspraken gemaakt. Bijtelling kan worden voorkomen bij de tijdelijk vervangende leaseauto. VNA: ‘Zoals de naam van de regeling al aangeeft is de regeling geschreven met het oogmerk de berijder het voertuig te laten gebruiken dat het best past bij zijn reis. Dat kan dus ook een conventionele auto zijn als de hoofdauto (semi)elektrisch is. Of een grotere auto als de hoofdauto een kleinere auto is.’ Dit is vastgelegd in de brancheregeling Tijdelijke Vervangend Leasevoertuig (TVL).
Doorbraak
VNA-directeur Renate Hemerik: ‘Onze leden lopen al jaren aan tegen verouderde wetgeving die flexibele mobiliteit en doorontwikkelingen van mobiliteitsconcepten tegenhoudt. En dat terwijl de vraag vanuit werkgevers en werknemers steeds groter wordt. Dit is een hele belangrijke doorbraak voor de doorontwikkeling van mobiliteitsconcepten waar autoleasemaatschappijen als geen ander mee bezig zijn.’
Rapport Auto van de zaak
Dit rapport informeert u over alle aspecten met betrekking tot de (bestel)auto van de zaak. Aan de orde komen onder meer alle in 2014 geldende regels, voor zover in dit kader relevant. Meer informatie