Vrouwen oriënteren zich duidelijk vaker op een kleinere auto, mannen doorgaans op een wat grotere middenklasser. Klein of groot, de Nederlander is doorgaans behoorlijk trots op de eigen auto: 66 procent geeft een rapportcijfer 8 of hoger, 20 procent zelfs een 9 of een 10.
Geluksgevoel
Een nieuwe auto draagt ook wezenlijk bij aan het geluksgevoel van de gemiddelde Nederlander. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden zegt gelukkig te worden van een nieuwe auto. Leaserijders spannen de kroon: 97 procent heeft een heerlijke dag als de sleutels van de nieuwe leaseauto worden overhandigd. De leaseauto voelt dus meer als een onbezorgd cadeau dan een auto in eigen bezit.
Populaire merken
De merken Opel, Ford en Volkswagen zijn het meest populair bij zowel mannen als vrouwen, maar in de vrouwen top 10 doen ook de kleinere auto’s van Suzuki het goed. Opvallend is het lage aandeel SUV’s: bij niet meer dan 2 procent van de ondervraagden gaat de voorkeur uit naar een ‘PC Hooft tractor’.
Leasen vs eigen auto
Uit het onderzoek blijkt verder dat autobezitters een kleine tot middenklasse auto kiezen als ze zouden gaan leasen. En omgekeerd kiest de Nederlander die van de leaseauto zou overstappen naar een privéauto er voor om juist kleiner te gaan rijden. Erik Staat, marketing directeur van LeasePlan vindt dat opvallend: “Bij niet-leaserijders heerst kennelijk het idee dat leasen duur is en dat je je dus maar beter kunt beperken. Bij leaserijders is het precies andersom: die weten dat het hebben van een eigen auto duur is en dat je je dan dus maar beter kunt inhouden.”