Alleen Frankrijk, Duitsland en België hebben een lager percentage mobiele kenniswerkers dan Nederland. Als de verschillende sectoren in ogenschouw worden genomen, blijkt dat er in de IT het meest buiten de muren van het kantoor wordt gewerkt en het minst bij de overheid en in de financiële dienstverlening.
Welzijn
De Nederlander is daarentegen wel zeer positief als het gaat om het welzijn dat hij op kantoor ervaart. Met een 6,8 gemiddeld oordeelt de Nederlander het positiefst van alle ondervraagden. Hij beschrijft de kantooromgeving als gezellig (42 procent van de ondervraagde Nederlanders), stimulerend (29 procent) en innovatief (21 procent). Slechts 22 procent gebruikt ‘stressvol’ om zijn werkomgeving te omschrijven.
Omstandigheden en faciliteiten
Nederland scoort van alle landen het beste als het gaat om de grootte van de werkplek (81 procent van de Nederlanders oordeelt positief), de werkatmosfeer (82 procent positief) en de beoordeling van het kantoormeubilair (79 procent positief). Meer dan de helft van de Nederlandse kenniswerkers geeft aan dat ze uit meerdere soorten werkplekken kunnen kiezen. 70 Procent van de ondervraagden geeft zich aan goed te kunnen concentreren op kantoor.
Authenticiteit
Nederland neemt na Amerika en het Verenigd Koninkrijk de derde plaats in als het gaat om de mate waarin de ondervraagde vindt dat zijn bedrijf bij hem past en aansluit bij zijn levensstijl (authenticiteit). Bijna drie vierde voelt een bepaalde verbondenheid met het bedrijf waarvoor hij werkt en met de cultuur van het bedrijf.
Onderzoeksrapport: HR-instrumenten, inrichting van de HR-functie en kosten HRM
U kunt met deze uitgave inzicht krijgen in de kenmerken en kosten van het door de organisatie gebruikte HR-instrumentarium. Deze kenmerken zijn relevant, omdat er vaak een directe relatie te leggen is met strategische thema’s als kwaliteitsverbetering, cultuurverandering of aantrekkelijk werkgeverschap. Meer informatie