Vrouwspecifieke gezondheidszaken krijgen (en verdienen!) steeds meer aandacht. En dat is ook belangrijk voor de werkvloer, want er zijn bijvoorbeeld 1,9 miljoen werkende vrouwen tussen de 40-65 jaar, waarvan een gedeelte overgangsklachten ervaart. Als we hier gemakkelijker met elkaar over gaan spreken, komen we tot betere oplossingen 'hoe hiermee om te gaan' aldus coach en consultant Melissa Schouman.

Door: Melissa Schouman, coach

Alleen al door de overgang ervaart 35% van de vrouwen regelmatig beperkingen in de inzetbaarheid; 10% ervaart dat heel vaak. Als je in deze materie duikt dan schrik je wel een beetje. Hoewel we al een eeuwigheid weten dat een gemiddeld vrouwenleven de nodige hormonale hobbels kent, zijn de logische effecten hiervan te vaak in stilzwijgen gehuld. We hebben het er liever niet over; ook vrouwen zelf niet. Alsof ze – met het bespreekbaar maken – zichzelf van een prinses in Assepoester voelen veranderen.

‘Weet goed welke mogelijkheden je al in huis hebt en ga daar flexibel en ruimhartig mee om’

Zelfs in de medische wereld stoeit men met de vrouwelijke gezondheid. Schoorvoetend geeft men inmiddels toe dat in medisch onderzoek de mannelijke onderzoekspopulatie overheerste; vrouwen en hun hormonale schommelingen verstoorden nogal eens de uitkomsten. En feitelijk speelt dit nog steeds in bepaalde research. De gevolgen hiervan zijn best pijnlijk. Bijvoorbeeld een slaapmedicijn waarvan de dosering voor vrouwen net iets te hoog is. Versufd en verward ontwaken de gebruiksters, om vervolgens te denken dat het aan hun eigen ingewikkelde ‘systeem’ ligt.

Herkennen en erkennen

Ook het herkennen en erkennen van bepaalde vrouwspecifieke klachten verloopt nog moeizaam. Onze calvinistische inborst speelt daarin een rol. ‘Het hoort erbij dus we moeten het er maar mee doen’ is vaak de gedachte. Soms zijn ook onze huis- en bedrijfsartsen uit ditzelfde hout gesneden en reageren als zodanig. Maar PMS (premenstrueel syndroom), een heftige aandoening als endometriose plus een breed scala aan overgangsklachten, kunnen zeer ontwrichtend zijn in een vrouwenleven. Wat er met en door de hormonen gebeurt weten we eigenlijk wel. En dat dáár een eerste verklaring ligt voor onder andere slaapgebrek, vermoeidheid en depressieve gevoelens, is ook bekend. Maar we willen er blijkbaar toch niet helemaal aan. Gevolg: doormodderen, klachten die een steeds mentalere component krijgen, samenloop met overspanningsklachten en helaas ook vaak verminderd functioneren en uitval op het werk.

Drie positieve triggers

Hoog tijd voor een frisse blik en een fermere aanpak! Er zijn minstens drie positieve triggers die dit de moeite waard maken:

  1. Te beginnen natuurlijk met minder verborgen leed bij vrouwen. Ook al zijn sommige van de klachten niet helemaal weg te nemen… Aandacht en begrip zullen het sowieso een stuk dragelijker maken.
  2. Als ruim 40% van de vrouwen problemen ervaart met haar inzetbaarheid op het werk, dan is dit niet alleen een probleem voor deze vrouwen. Ook collega’s zullen erdoor worden geraakt. Omgekeerd: met extra aandacht voor die ene kun je al die anderen ook een plezier doen.
  3. Er zijn in Nederland ruim 1,9 miljoen werkende vrouwen tussen de 40 en 65 jaar. De kosten van hun arbeidsverzuim per jaar lopen op tot een slordige 6 miljard euro. Need I say more…?

Maak er werk van

Maar aan welke knoppen kun je als HR-professional dan draaien om hier werk van te maken?

  1. Zorg voor de bespreekbaarheid van dit onderwerp! Kijk of en hoe de arbodienst hierin opereert en zorg dat zij er óók werk van maken. Wanneer een vrouw met klachten bij de bedrijfsarts in ieder geval wél gehoor vindt, kan dit zorgen voor kortere diagnosetijden, adequatere behandelingen en minder uitval.
  2. Meer bekendheid over dit onderwerp in de hele organisatie (voor vrouwen zelf, voor leidinggevenden, voor collega’s) is echt een goed idee. Misschien voel je er wat schroom bij, maar bedenk dan: deze informatie reikt verder dan alleen de werkvloer; grote kans dat men het interessanter vindt dan je nu inschat.
  3. Tot slot, veel werkgevers beschikken al over mogelijkheden om voor vrouwen (en voor andere doelgroepen die soms iets extra’s nodig hebben) het wat gemakkelijker te maken om door te blijven werken. In de nieuwste aflevering van #werkdrukdrukdruk trekken we hierover de volgende conclusie: je hoeft heus geen apart beleid voor elke doelgroep te verzinnen. Weet goed welke mogelijkheden je al in huis hebt en ga daar flexibel en ruimhartig mee om.

De dankbaarheid zal groot zijn en de ‘return on investment’ de moeite waard. Succes!