Ongeveer vier op de tien werknemers mailt, internet en belt niet voor zichzelf in de tijd van de baas. Bijna de helft belt niet voor privédoeleinden onder werktijd, 44 procent houdt de e-mail voor thuis en 38 procent gebruikt internet op het werk alleen voor het werk.

Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 10.000 bezoekers van de website. Veel mensen hebben er geen moeite mee de telefoon van de zaak ook voor privédoeleinden te gebruiken. Mailen en internetten ‘op kosten van de baas’ is populairder. “De directe kosten voor het versturen of ontvangen van een enkele mail zijn te verwaarlozen, maar als de klok doortikt, kunnen het toch dure berichten worden”, aldus ING.

 

Moderne communicatiemiddelen

Door de moderne communicatiemiddelen lopen privétijd en de tijd van de baas steeds meer door elkaar. Hierdoor kunnen werknemers makkelijker in hun vrije tijd ook zakelijke berichten lezen of versturen, bellen of dingen opzoeken op internet. “Omdat moeilijker te beoordelen wordt wat werktijd is, is het ook lastiger om werknemers op basis daarvan te belonen”, stelt ING. Werknemers zouden daarom moeten worden beoordeeld op wat ze presteren en niet op de manier waarop hun prestaties tot stand komen.