De wetswijziging die nodig is voor het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding zorgt ervoor dat het woon-werkverkeer voortaan als privé wordt aangemerkt. Daardoor is de ‘500 km verklaring’ voor berijders direct onbruikbaar omdat als het woon-werkverkeer meegerekend wordt, iedereen immers meer dan 500 km privé rijdt, aldus de Vereriging Auto van de Zaak (VAVDZ).
Rittenregistratie
VAVDZ vindt wel dat de auto dan ook absoluut niet privé gebruikt mag worden. Er zijn echter diverse middelen en systemen om dit goed te borgen, zoals de rittenregistratie ondersteund door diverse systemen die op de markt verkrijgbaar zijn.
Overgangsregeling
In het begrotingsakkoord weliswaar een overgangsregeling, maar die riep meer vragen op dan antwoorden aldus de vereniging. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk wat ‘werkplek’ precies inhoudt, en of de regeling voor alle auto’s van de zaak geldt of alleen voor leaseauto’s. De overheid heeft nu aangegeven meer tijd nodig te hebben. De maatregel is daarmee niet van de baan maar staat ter discussie. Het advies van de vereniging in deze is na te denken over alternatieven, zoals het betalen van bijtelling per gereden privékilometer, in plaats van het doorvoeren van een harde bezuinigingsmaatregel.