Opvallend aan het onderzoek was dat het aantal dieselmodellen terugloopt in de 14-procentcategorie per juli 2011 van 13 naar 4 modellen. Op de langere termijn wordt vooral de keuze in de 20-procentcategorie voor benzinemodellen beperkt. Over de hele linie zijn het vooral de kleine auto’s in het A- en in het B-segment die in de lage bijtellingscategorieën blijven vallen. VAVDZ vindt dit vreemd, omdat dit meestal geen zakelijke auto’s zijn.
Complex
VAVDZ vindt dat het veranderen van de CO2-normen voorbarig en veel te complex is. “De uitstootgrenzen worden sneller teruggeschroefd dan dat er nieuwe zuinigere modellen op de markt komen. Als straks de meeste auto’s weer in de 25-procentcategorie bijtelling vallen, is de stimulans om een auto te kiezen met een lage CO2 ook weg. Kennelijk is dit niet belangrijk voor de overheid. De aanscherping van de bijtellingscategorieën wordt bovendien sneller doorgevoerd dan afgesproken en is financieel nog helemaal niet nodig. Wij zullen in Den Haag onze bezwaren kenbaar maken”, aldus Martin Huisman, voorzitter van VAVDZ.