Als het aan het kabinet ligt moeten grote werkgevers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakenreizen van werknemers gaan bijhouden. Dit om de klimaatdoelen te halen. Werkgevers vrezen voor extra lastendruk zo bericht Het FD.

De klimaatregel komt erop neer dat werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten gaan noteren hoe een werknemers reist en wat de CO2-uitstoot is. Als een werknemer met de auto reist, is het waarschijnlijk nodig om uit te zoeken om wat voor auto het gaat.

In eerste instantie moeten bedrijven de emissie alleen meten. Vanaf 2026 komt er dan een norm voor zakelijke reizen. Gevolgd door een norm voor woon-werkverkeer.

De verwachting is dat de nieuwe regering met de maatregel in stemt.

Bovag geeft in het FD aan eerst te willen onderzoeken of de maatregel wel effectief is. De brancheorganisatie van autodealers zet vraagtekens bij de effectiviteit en wil dat dan ook eerst onderzoeken voordat werkgevers weer veel papierwerk in moeten vullen.

Ook de werkgevers geven bij monde van VNO-NCW aan dat de regel niet tot ‘een grote administratieve druk’ moet gaan leiden.

Volgens Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen, is het een haalbare kaart om bij te houden hoe een werknemer reist en wat de uitstoot is. Bij de coalitie Anders Reizen zijn inmiddels 70 grote werkgevers aangesloten die al een duurzaam mobiliteitbeleid voeren.