Start- en scale-ups bouwen door eenzijdige focus geen employer brand op.

Snelgroeiende Nederlandse bedrijven als Adyen, Mollie, Booking.com of andere start- en scale-ups worden niet of nauwelijks genoemd als favoriete werkgevers. Dit in tegenstelling tot ‘oudere’ Nederlandse werkgevers zoals overheden, financiële dienstverleners  en adviesbureaus.

Dat blijkt uit een verkenning van de Intelligence Group naar de ruim zeshonderd meest favoriete werkgevers die in Nederland worden genoemd. De onderzoekers keken ook in welke mate de voorkeur van jongeren (leeftijdsgroep 30-min) afwijkt van die van de Nederlandse beroepsbevolking als geheel.

Volgens Intelligence Group komt de geringe populariteit van start- en scale-ups doordat zij hun personeelsvoorziening vooral regelen via social media en internationaal recruitment. Hun focus ligt daarbij op de technologie, wat slechts een deel van de arbeidsmarkt aangaat. Door deze eenzijdige benadering van recruitment bouwen ze nauwelijks een employer brand op en zijn ze kwetsbaar op de arbeidsmarkt.

De gevestigde werkgevers laten zich sterker zien op de arbeidsmarkt, aldus Intelligence Group. Hun recruiters houden zich meer bezig met employer branding en campus recruiting. Dat is terug te zien in de voorkeuren van jonge werknemers, waarin de overheid sterk vertegenwoordigd is.

De rijksoverheid is, net zoals onder de Nederlandse beroepsbevolking, ook bij jongeren onder de 30 jaar de meest favoriete werkgever van Nederland. 7,4 procent van alle jongeren noemt de rijksoverheid als ‘preferred employer’ gevolgd door de politie met 7 procent.

Daaruit blijkt dat de reputatie van de rijksoverheid tanend is. Deze favoriete werkgever geniet bij de gehele Nederlandse beroepsbevolking dubbel zoveel voorkeur (14%) als bij jongeren. De politie, de op een na populairste werkgever is als werkgever populair bij alle generaties van.

Opvallend is dat ook de zorgsector hoog scoort bij veel jongeren. Diverse ziekenhuizen, de GGZ en de jeugdzorg doen het goed bij jongeren. De zorg lijdt volgens Intelligence Group niet aan populariteit, maar aan de grote uitstroom van teleurgestelde werknemers.

De top-10 meest favoriete werkgevers onder jongeren:

  1. Rijk
  2. Politie
  3. ING
  4. Shell
  5. KLM
  6. Rabobank
  7. Belastingdienst
  8. ASML
  9. Google
  10. GGZ