Trouwe dienaren zijn er genoeg. Trouwe dienaren met aanhoudend plezier in hun werk een stuk minder. Dit komt omdat zij in hun werk vooral bezig zijn met datgene dat er van hen verwacht wordt vanuit hun taak- en functieomschrijving. Zij zijn vooral gericht op het doen-wat-moet-gebeuren en niet met of wat zij doen iets is waar ze zelf blij van worden, wat ze leuk vinden om te doen.

Je stelt je bij een Trouwe Dienaar wellicht meteen een ‘suffie’ voor met 25 jaar trouwe dienst op dezelfde plek. Maar ik bedoel de trouwe dienaar die ook in veel managers zit. Dit herken je aan uitspraken als: ‘het moet toch af’, ‘het is niet anders’ en ‘tja, dit is nu even belangrijker’. Managers die hun bordje vol hebben liggen met de belangen van anderen.
Op zich niets mis mee, het is onderdeel van de verantwoordelijkheid. Maar als je merkt dat je inzet voor belangen van anderen ten koste gaat van je eigen werkplezier, is het te veel van het goede.

De kern van het probleem is het niet inzetten van talenten bij het doen van al die dingen die van je gevraagd worden. Het zijn juist je talenten en kwaliteiten die ervoor zorgen dat je geluk ervaart (zie artikel Kwestie van doen).

Om dit te veranderen is het belangrijk om helder te krijgen waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Veel managers van het type ‘trouwe dienaar’ vinden het moeilijk inzicht te krijgen in wat hun talenten en kwaliteiten zijn. Ze zijn immers zo druk met de ander, dat ze niet zo gewend zijn om te kijken naar zichzelf.

Het is voor trouwe dienaren heel lastig het verschil te ervaren tussen ‘voldoening door anderen te helpen‘ en ‘tevredenheid omdat je leuke dingen doet waar je goed in bent‘. Voor hen lijkt dit hetzelfde. Maar wie eenmaal door heeft hoe het zit, merkt een wereld van verschil.

De kunst is om toegevoegde waarde te leveren, juist door de dingen die je goed kunt en leuk vindt om te doen. Dan zet je jezelf niet meer op een tweede plan, maar zet je jezelf in om goede dingen voor een ander te doen.

Drie stappen om als trouwe dienaar helder te krijgen wat je leuk vindt om te doen:
1.Houd gedurende een week bij waar je blij van wordt. Dat is heel eenvoudig én erg leuk om te doen. Leg een notitieblokje bij je pc en noteer gedurende de dag of op een vast moment van de dag kort: a. wat je deed, b. wat het effect was en c. wat maakte dat je er blij van werd.
2.Analyseer na die week van welke dingen je blij werd omdat je anderen geholpen hebt (het effect) en waar je blij van werd omdat je iets deed wat je leuk vond om te doen.
3.Check voor jezelf eens of je ook goed bent in de dingen die je leuk vond om te doen. Dikke kans van wel. Dit zijn dus je kwaliteiten!
4.Bepaal welke werkzaamheden je voor jezelf leuker kunt maken door je kwaliteiten hiervoor in te zetten. Dit zijn er wellicht meer dan je denkt.

Kortom: Als de ‘Trouwe Dienaar’ in jou de overhand neemt, dan wordt het tijd om meer plezier te maken. Plezier in je werk betekent je talenten benutten, eens in de zoveel tijd buiten de eens gebaande paden durven treden en je werk vanuit ‘leuk’ te bezien. Op naar een leuker (werk)leven!