Organisaties evalueren naar Fuzzy Firms, waar het managen van externe kennis wezenlijk anders is.
Nieuwe kijk op externen
Het grootste verschil zit ‘m in de kijk op deze externe specialisten, bestaande uit zelfstandig professionals (zzp’ers) en specialisten in loondienst van detacheerders. Vaak worden deze kenniswerkers nu nog gezien als ‘capaciteit die je nodig hebt op het moment dat je de kennis niet zelf in huis hebt en waar je makkelijk vanaf kunt zodra je ze niet meer nodig hebt’. En juist ‘er makkelijk vanaf kunnen’ is niet de juiste gedachte. De kans dat je dezelfde professional in de toekomst weer nodig hebt, is groot. In de nabije toekomst zullen deze specialisten steeds meer een constant onderdeel van de organisatie worden. Bedrijven zijn dan ook genoodzaakt communities voor professionals actief op te zetten en te beheren. Actief in contact zijn met hen, ze informeren over de gang van zaken binnen je bedrijf en hen dezelfde mogelijkheden bieden als medewerkers (bijvoorbeeld ontwikkelprogramma’s en opleidingen) wordt essentieel. Daarbij wordt de grens tussen interne en externe communicatie vager, of wel fuzzy.
Communiceren met externen
Organisaties bereiden zich nu al voor op uitdagingen als: hoe creëer ik een community van specialisten? En met name: hoe onderhoud ik deze op een goede manier? Het vraagt om een wezenlijk andere manier van communiceren met ‘jouw’ externen en misschien zelfs andere communicatiemiddelen. Er moet een goede balans gevonden worden tussen on- en offline communicatie; een combinatie van communicatie via het web en sociale media met face-to-face bijeenkomsten en kennissessies. En waarom niet buiten je normale scope stappen? Maak gebruik van videoconferences (bijvoorbeeld via gotomeeting.nl) en webinars (onlineseminar.nl en gotowebinar.nl). Of spreek je doelgroep aan via de radio. Er is al een radioprogramma dat zich volledig richt op zzp’ers: ZPRadio. Dit geeft opdrachtgevers de mogelijkheid zichzelf te presenteren als ‘goede opdrachtgever’ voor zzp’ers.
Organisaties zullen dus creatief moeten zijn om kenniswerkers te integreren in hun eigen organisatie en zo ook in de toekomst effectief gebruik te kunnen blijven maken van specialistische kennis. Hier ligt een belangrijke taak voor HR- en inkoopmanagers voor de komende jaren. Hou hierbij altijd één ding in het achterhoofd: denk out of the box. Dit past in het Fuzzy Firm gedachtegoed.