Meer dan een kwart (28%) van de werkgevers voelt zich bij een personeelstekort genoodzaakt om een tegenvoorstel aan te bieden aan een werknemer die op het punt staat te vertrekken, zo blijkt uit onderzoek van Robert Half. Het afgelopen jaar zag een kwart van de werkgevers een stijging in het aantal tegenvoorstellen dat ze moesten doen om talent te behouden. Tegelijkertijd ervaarden bijna een derde (32%) van de werkgevers een toename in het aantal werknemers dat het tegenvoorstel accepteerde. Bovendien gebruikte nog eens een kwart van de werknemers een tegenvoorstel als start van nieuwe salarisonderhandeling bij de huidige werkgever.
“De druk bij werkgevers om huidig talent te behouden in het geval van personeelstekort blijft ook in 2024 hoog. Het is dan ook vervelend om te horen als een werknemer dreigt te vertrekken. De werkgever staat voor een lastige keuze. Een tegenvoorstel kan immers consequenties hebben voor het bedrijf, maar kan wel zorgen dat talent aan boord blijft. De vraag voor de werkgever is de impact van het tegenvoorstel. We zien namelijk dat kandidaten een tegenvoorstel ook gebruiken als startpunt voor nieuwe salarisonderhandelingen. Toename van loon drukt uiteindelijk op de financiële groei. Bovendien kan het impact hebben op het vertrouwen en de waardering van werknemers. Het is belangrijk om een weloverwogen keuze te maken en het gesprek met de werknemer aan te gaan om de beweegredenen te bespreken”, aldus Ricardo van Popering, Regional Director bij Robert Half.
Boomerang recruitment
Tegelijkertijd zag bijna vier op de tien werkgevers (36%) een stijging in het aantal voormalige werknemers die bij een eerder vertrek weer terugkeerden. In 2022 was dit nog ruim een derde (33%) van de werkgevers die een stijging signaleerde. “Deze wervingsstrategie wordt ook wel aangeduid met de term boomerang recruitment”, voegt Van Popering toe. “Het opnieuw aannemen van een voormalige werknemer vereist een doordachte aanpak, maar biedt verschillende voordelen. De voormalige werknemer kent immers al de manier van werken, bedrijfscultuur en werkinhoudelijke processen. De nieuw opgedane ervaring kan daarbij alleen maar meerwaarde bieden voor het team en het bedrijf. Ook is een werknemer die terugkeert vaak extra gemotiveerd om deze tweede kans met beide handen aan te grijpen.”