Terwijl veel werkgevers voorheen vanuit automatisme kwamen aanzetten met een leaseauto als oplossing voor medewerkers die veel moeten reizen, bieden zij tegenwoordig steeds vaker een breed scala aan mobiliteitsoplossingen. Dit wordt volgens Frans Slats, Hoofd van NS Zakelijk, ingegeven door verschillende maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen.
‘Steeds meer werkgevers zien een flexibel mobiliteitsbeleid als een mooie gelegenheid om iets te doen aan hun CO2-reductie’
Tegenwoordig spelen flexibiliteit, duurzaamheid en kostenbeheersing een steeds belangrijkere rol in mobiliteitsbeleid, benadrukt Slats. Een belangrijke oorzaak van de verschuiving van de leaseauto naar andere mobiliteitsoplossingen, of een mix hiervan, is de opmars van hybride werken. “Door de toename van thuiswerken reizen werknemers minder vaak naar kantoor. Daardoor is een vaste leaseauto minder relevant en is er meer behoefte aan flexibele mobiliteitsopties.”
Daarnaast wordt duurzaamheid een steeds belangrijker thema. Werkgevers willen hun ecologische voetafdruk verkleinen en zoeken naar milieuvriendelijke reismogelijkheden. De auto is vaak minder duurzaam dan het openbaar vervoer. Slats: “Bij NS Zakelijk kun je kiezen voor een combinatie van duurzame vervoermiddelen zoals trein, bus, tram en OV-fiets die je via onze app altijd binnen handbereik hebt. Niet voor iedere reis of medewerker is het OV de beste oplossing. Daarom helpen we werkgevers ook met steeds meer dienstverlening rondom de (lease)auto.”
Duurzaamheid, kostenreductie en vitaliteit
Steeds meer werkgevers zien een flexibel mobiliteitsbeleid als een mooie gelegenheid om iets te doen aan hun CO2-reductie. Bovendien zijn werkgevers met meer dan 100 werknemers sinds 1 juli van dit jaar verplicht om gegevens over werkgebonden mobiliteit te rapporteren, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Jaarlijks moeten deze werkgevers alle kilometers die werknemers afleggen voor zakelijk en woon-werkverkeer bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aanleveren in een zogenaamde CO2-registratie. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen zakelijk en woon-werkverkeer, het type vervoersmiddel en het soort brandstof.
Een andere belangrijke reden voor de shift in mobiliteitsoplossingen is kostenbesparing. Een leaseauto is relatief duur in onderhoud en beheer. Door werknemers flexibele mobiliteitsoplossingen te bieden, kunnen bedrijven de kosten terugdringen. “Voor onze NS-Business Card geldt bijvoorbeeld dat je alleen betaalt als je ook daadwerkelijk reist. Daarnaast bieden we verschillende soorten abonnementen, waarbij je met bijvoorbeeld ons Dal Voordeel abonnement met 40% korting reist in de daluren en in het weekend en op feestdagen”, licht Slats toe.
Ook aandacht voor het thema vitaliteit speelt een belangrijke rol om het mobiliteitsbeleid opnieuw te evalueren. Uit onderzoek blijkt dat van de mensen die met de auto naar het werk reizen maar 7 procent de dagelijkse beweegnorm haalt, tegen maar liefst 48% van de OV-reizigers. Dit komt doordat er vaak ook nog gefietst of gelopen wordt aanvullend op het openbaar vervoer. Een mooi resultaat, zeker als je bedenkt dat vitale medewerkers doorgaans productiever en minder vaak ziek zijn.
Behoefte aan flexibiliteit
Slats merkt bovendien dat werknemers zelf ook andere mobiliteitsbehoeften hebben. Dit geldt met name voor jongere generaties. “De generatie die nu de arbeidsmarkt opstroomt, hecht meer waarde aan flexibiliteit en duurzaamheid dan aan het bezit van een auto. Ik hoor van onze klanten dat zij regelmatig de vraag krijgen: ‘Hoezo bied je mij een leaseauto? Ik heb geeneens een rijbewijs!’. Ook die generatie zal je moeten bedienen met een aantrekkelijke mobiliteitsregeling.”
Gelukkig is tegenwoordig een ruim assortiment beschikbaar aan alternatieve mobiliteitsoplossingen. Slats: “Werkgevers kiezen steeds vaker voor mobiliteitsbudgetten, waarbij werknemers hun eigen keuze kunnen maken. Met de NS-Business Card krijgen gebruikers toegang tot alle OV-vormen en kunnen reizigers flexibel reizen, zonder losse tickets. Alle reiskosten kstaan op één btw-factuur, waardoor reizigers niet meer hoeven te declareren of saldo laden.” Daarnaast zijn er fietsplannen, OV- en swap-fietsen en deelscooters. Als alternatief voor een vaste leaseauto kunnen werknemers ook gebruikmaken van deelauto’s voor incidentele ritten of zelfs de bestaande leaseauto’s deelbaar maken via NS.
‘Jongere generaties denken vaak: ‘Hoezo bied je mij standaard een leaseauto? Ik heb geeneens een rijbewijs!’
De diversiteit aan oplossingen stelt werkgevers in staat om maatwerk te leveren aan hun medewerkers, afhankelijk van hun behoeften. “Zo kun je flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen bieden. Binnen een week een dag thuiswerken, twee dagen met de trein en OV-fiets naar kantoor en met een deelauto of -scooter naar klanten? Het kan allemaal”, licht Slats toe. Deze vorm van flexibiliteit verlaagt ook de reisstress en draagt bij aan een betere werk-privébalans.
Mobiliteitsplatform
NS Zakelijk kan werkgevers en -nemers ook ontzorgen bij andere zaken die komen kijken bij mobiliteit. Zo adviseert NS zakelijke klanten over het samenstellen en implementeren van een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid. Daarnaast biedt het diverse softwareoplossingen om de administratieve afhandeling in goede banen te leiden. Want de flexibele mogelijkheden binnen een mobiliteitsbeleid zorgen voor een toenemende complexiteit. Slats: “En niemand zit te wachten op extra uitzoekwerk en meer administratief gedoe.”
Volgens hem willen medewerkers het liefst gewoon hun functie uitoefenen en HR- en mobiliteitsmanagers hebben al heel veel op hun bordje liggen. “Zij willen zich liever bezighouden met strategische vraagstukken en beleid dan administratie en controle.” Daarom heeft NS het mobiliteitsplatform NS Go ontwikkeld, waarbij het mobiliteitsbeleid van werkgevers wordt omgezet in geautomatiseerde beleidsregels en NS Zakelijk zorgt voor de controles, aansluitend op de procedures van de klant.
“Zo komt er een einde aan het eindeloos controleren van spreadsheets en bonnetjes en hou je meer tijd over voor taken die ook écht waarde toevoegen”, licht Slats toe. Binnen het platform kunnen werkgevers hun mobiliteitsbeleid snel en eenvoudig regelen. NS Go registreert alle reiskilometers van alle medewerkers, met élk vervoermiddel. Hierdoor voldoen werkgevers automatisch aan de CO2-rapportageplicht. Ook verrekent NS Go alle mobiliteitsvergoedingen automatisch met het salaris, inclusief thuiswerkvergoedingen. Dit doet NS zowel voor het mkb als voor grote multinationals. “Hoe groter de klant, hoe meer maatwerk er vaak bij komt kijken.”
De case ASML
Voor grote klanten kan NS Zakelijk ook zorgen dat het platform wordt geïntegreerd in hun eigen HR- of mobiliteitsplatform. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ASML. Bij de snelgroeiende chipmachinefabrikant in Veldhoven is een innovatief en duurzaam mobiliteitsbeleid geïmplementeerd dat er in korte tijd voor heeft gezorgd dat een grote groep medewerkers met het OV reist of de fiets pakt. Voorheen kwam twee derde van het personeel van ASML iedere dag in de auto naar het werk. Een onhoudbare situatie bij verder groei.
‘De app moet de centrale plek worden voor alle vormen van mobiliteit’
Doel werd om dit binnen vijf tot zeven jaar terug te brengen tot minder dan de helft. Het merendeel moet met de fiets of het OV gaan reizen. In 2025 moest een derde van de werknemers op de fiets naar het werk komen, maar die doelstelling werd in 2022 al gehaald. Iedereen die op de fiets komt bij ASML, krijgt standaard een kilometervergoeding. Daar komt per dag bovendien een euro bovenop. In 2030 verwacht ASML 35.000 mensen op de campus. Het doel is dat dan één derde met de (elektrische) fiets komt, één derde met het OV en dus nog maar één derde met de auto, liefst ook nog door met elkaar mee te rijden.
Ambitieuze doelstellingen
Ook NS Zakelijk heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om doorontwikkeling van de mobiliteitsdienstverlening. Zo wordt het binnenkort mogelijk om betaald parkeren te regelen met de NS-Business Card. Ook voegt het meer diensten toe aan de NS-app. Zo kunnen werkgevers sinds kort via een app de lease-vloot beschikbaar stellen voor deelgebruik, waarna werknemers via de een app een deelauto kunnen reserveren. NS verzorgt de administratieve afhandeling. “De app moet de centrale plek worden voor alle vormen van mobiliteit”, licht Slats toe.
Op basis van gesprekken met klanten optimaliseert NS Zakelijk de dienstverlening continu. “Wij luisteren goed naar wat werkgevers én nemers willen en wat wel en niet voor hen werkt. Wat we nu bijvoorbeeld veel horen is dat werkgevers graag ook privé reizen met het OV willen faciliteren voor hun personeel. Ook dat is eenvoudig te regelen, passend binnen het beleid van de werkgever via onze app en ons platform.”
Zo blijft NS Zakelijk op zoek gaan naar mogelijkheden om organisaties zo goed mogelijk te ondersteunen bij het creëren van aantrekkelijk en toekomstbestendig werkgeverschap. “Mobiliteit wordt vaak nog onderschat als factor voor aantrekkelijk werkgeverschap.
Het biedt medewerkers flexibiliteit, vermindert stress en reisgerelateerde kosten, bevordert gezondheid en welzijn, en sluit aan bij hun persoonlijke waarden en voorkeuren. Bedrijven die investeren in een slim en duurzaam mobiliteitsbeleid, creëren een positievere werkomgeving en onderscheiden zich als aantrekkelijke werkgevers”, aldus Slats.
Frans Slats is sinds april 2023 Hoofd NS Zakelijk. Hij werkt al bijna 17 jaar bij NS en vervulde verschillende leidinggevende rollen. Hij studeerde Rechten en Political Science aan de VU in Amsterdam. Momenteel is hij bij NS verantwoordelijk voor de dienstverlening en opbrengsten in de zakelijke markt. NS Zakelijk telt zo’n 70 medewerkers die samen 27.000 werkgevers bedienen.