Het Rijk en de Nationale Politie blijven het populairst onder de Nederlanders en bezetten de eerste en tweede plaats. Daarna volgen twee opvallende stijgers. Shell stijgt van 4 naar 3 en de Belastingdienst van 9 naar 4. Ondanks de kritiek op de klimaatplannen van Shell en de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst zijn deze werkgevers dus meer in trek dan in 2020.
“Slechte PR is ook PR, kunnen een aantal werkgevers denken als het gaat om hun stijging als voorkeurswerkgever. Deze werkgevers winnen aan aantrekkelijkheid vanwege de transitie die ze doormaken of de uitdagingen waarvoor ze staan. Wanneer deze organisaties uit het nieuws raken, bestaat de kans dat zij hun voorkeurspositie verliezen en uit de top 10 of 25 geraken” aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group.
Google keert na een aantal jaar weer terug in de top 10, de GGZ staat voor het eerst op plek 9. Defensie, Rabobank, KLM en Philips maken de top 10 van 2021 compleet.
Grote stijgers binnen de gezondheidszorg
Er zijn veel medische werkgevers gestegen in de ranking. Zoals eerder benoemd staat de GGZ zelfs in de top 10, maar ook de GGD op plek 22, het Erasmus MC op plek 30 en het UMCG op plek 33 zijn respectievelijk 10, 16 en 25 plekken gestegen.
Daarnaast is er nog een aantal grote stijgers de top 25 binnengekomen. Apple is gestegen van 52 naar 20 en Ahold is 20 plaatsen opgeschoven naar plek 25. ProRail is ten opzichte van 2020 opgeschoven van 37 naar 15.
Tegenstrijdigheden op het gebied van veiligheid en grote namen minder populair
Waar de Politie en Defensie als werkgevers in de top 5 staan, is het Ministerie van Veiligheid en Justitie een opvallende daler. Deze werkgever zakt van plek 19 naar 50. Verder heeft een aantal commerciële organisaties aan populariteit verloren. Coolblue (van 17 naar 24), KPN (van 18 naar 34) en bol.com (van 23 naar 29) waren in 2021 minder in trek.
Ten opzichte van 2020 zien we twee organisaties niet meer terug in de top 10. ASML zakt van 7 naar 11 en Rijkswaterstaat staat nu op plek 13 (voorheen op plek 10). Zowel in de top 10 als in de top 25 is het aantal profit en non-profit organisaties redelijk gelijk verdeeld.
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder circa 34.500 unieke respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking. De gestelde vraag luidt: ‘Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken?’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het AGO van 2020 en 2021.