Social media bieden kansen voor werknemers om te laten zien dat ze trots zijn op hun werk. Daardoor kunnen ze bijdragen aan een beter imago bij klanten en werkzoekenden. Tegelijkertijd kunnen ontevreden medewerkers via sociale netwerken ook veel (bedrijfs)schade aanrichten.
Over de gevolgen voor de arbeidsproductiviteit verschillen de meningen. In onderzoek van de Universiteit van Melbourne is aangetoond dat mensen die in werktijd actief met social media bezig zijn 9% productiever zijn. Brits onderzoek legt juist de nadruk op ‘verloren’ arbeidsuren, waardoor de productiviteit door social media juist lager is.
Misverstanden voorkomen
Om verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in organisaties niet te laten leiden tot misverstanden heeft CNV een gedragscode ontwikkeld. Voorbeelden van situaties waarvoor deze code bedoeld is:
- Op de werkvloer ontstaat discussie over de tijd die iemand op het werk besteedt aan sociale netwerken. Informatie opzoeken op internet en contacten onderhouden via e-mail zijn wel gangbaar.
- Een leidinggevende vindt dat een medewerker zich te veel profileert via social media en spreekt hem daarop aan.
- Een medewerker twittert uit een vertrouwelijke bijeenkomst of heeft kritiek op de eigen organisatie.
- Iemand wil op zijn privéblog over werkgerelateerde zaken schrijven en weet niet goed of dat mag.
- Een werknemer geeft via social media kritiek op een leverancier, terwijl zijn organisatie in onderhandeling is over een schadevergoeding.
Tip
U kunt hier de gedragscode downloaden die CNV heeft opgesteld. Dit document is vrij te gebruiken. (waar nu CNV staat kan de naam van de eigen onderneming ingevuld worden).