Steeds meer bedrijven proberen hun leaseregeling milieuvriendelijker te maken. Hoe ze dat doen en welke middelen gebruikt worden om ‘vergroening’ te bewerkstelligen, was tot dusver nauwelijks systematisch in kaart gebracht. Uit het AWVN-onderzoek Milieuvriendelijk leasebeleid: al gerealiseerd of toekomstperspectief? blijkt dat werkgevers zich vooral laten leiden door de door de overheid ingevoerde energielabels. Concreet betekent gebruikmaking van energielabels dat in de leaseregeling is opgenomen dat bijvoorbeeld alleen auto’s mogen worden gekozen die een A- of B-label hebben. 45 procent van de deelnemende ondernemingen heeft een beperking van de keuze in energielabels in zijn leaseregeling al opgenomen, nog eens 26 procent denkt dat de komende tijd te gaan doen.
Aardgas
Ander overheidsbeleid op dit terrein maakt op werkgevers weinig indruk, met name de (in Europees verband afgesproken) stimuleringsmaatregelen voor alternatieve brandstoffen als biodiesel. Weinig werkgevers zien hier iets in. Als er al gekozen wordt voor een alternatieve brandstof, dan vrijwel altijd aardgas.
MVO
Het ‘vergroenen’ van hun leaseregeling is voor veel organisatie onderdeel van een heel pakket maatregelen om de milieubelasting door het eigen bedrijf te verminderen. Bedrijven doen dat vooral omdat ze maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Daarnaast spelen zaken als lagere kosten een belangrijke rol.
Top-3 van ‘groene elementen’ in de leaseregeling
|
|
al ingevoerd |
per 2016 |
1. |
Alleen keuze vastgestelde energielabels |
45 procent |
71 procent |
2. |
Hybride auto’s |
41 procent |
76 procent |
3. |
Faciliteren externe flexibele werkplekken |
25 procent |
50 procent |