De talenten die jij zoekt, kunnen kiezen uit zo’n 262 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal nog verder toeneemt. Een onderscheidend werkgeversmerk versterkt de positie van jouw organisatie op de arbeidsmarkt. Daarom verdient employer branding top prioriteit. Wij helpen je alvast op weg met vijf nuttige tips uit de praktijk.

1 Het begint met een goed verhaal

Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Om de juiste talenten aan te trekken is het belangrijk dat je de purpose en strategie van jouw organisatie vertaalt naar een aansprekend verhaal. Met daarin een belofte die talenten laat zien wat jij als organisatie te bieden hebt. Het is belangrijk dat dit verhaal met een employer branding concept tot leven wordt gebracht. En dat dit verhaal vervolgens doorklinkt vanaf het eerste moment dat je met een potentiële medewerker in contact komt. Dat kan via de ‘werken bij’-site, maar ook via online banners en eigen medewerkers: wat vertellen zij op een verjaardag over werken bij jouw organisatie? De eerste indruk is van groot belang voor de positionering als werkgever.

2 Maak het waar

Zorg ervoor dat wat je buiten belooft, binnen waarmaakt. Als werkgever laat je je natuurlijk graag van je beste kant zien, maar zorg dat je realistisch blijft. Aan loze beloftes heeft niemand wat. Nieuw talent wat je organisatie instroomt stel je teleur en zal uiteindelijk vroegtijdig je organisatie verlaten. Schets een aantrekkelijk, maar eerlijk beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Je wilt immers het juiste talent aantrekken; talent dat past bij jouw organisatie; talent met de juiste mindset en attitude, dat in staat is om op het juiste moment de juiste dingen te doen en op die manier een essentiële bijdrage levert aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

3 Weet wie je zoekt en waar je ze vindt

Het laden van een werkgeversmerk op de arbeidsmarkt is geen eenvoudige klus. Potentiële medewerkers hebben meerdere contactmomenten met de organisatie nodig, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot solliciteren. Het is belangrijk om de wervingsdoelgroepen, hun gedrag, hun wensen en eisen te kennen. Om die vervolgens via een effectieve communicatiestrategie te beïnvloeden.

Persona’s

Geef het talent dat je zoekt een gezicht door met persona’s te werken. Een persona is een fictief persoon die een specifieke strategische wervingsdoelgroep vertegenwoordigt. Stel de persona samen op basis van benchmarkdata en veldonderzoek. Dit helpt je de doelgroep en het gedrag van de doelgroep nog beter te begrijpen. De persona geeft inzicht in de emoties, behoeften, wensen, vragen, barrières en ervaringen van de te werven doelgroep. Daarmee kun je vervolgens elke potentiële medewerker de meest ideale ervaring bieden tijdens zijn candidate journey.
Tegenwoordig draait het steeds meer om digitale contactmomenten in de candidate journey. Daardoor zijn veel data beschikbaar over het online gedrag van potentiële medewerkers. Gebruik deze data om keuzes die je in de communicatie- en mediastrategie maakt, cijfermatig te onderbouwen.
Met deze persona’s weet je ook met welke content je de doelgroep aanspreekt. Zet je in jouw arbeidsmarktcommunicatie de inhoud van het werk en grote projecten centraal of benadruk je de maatschappelijke impact die het werk heeft op de samenleving?

4 Gebruik je medewerkers als ambassadeurs

Wie kunnen nu beter aan de buitenwereld laten zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken dan je eigen medewerkers? Zij kunnen het organisatieverhaal het beste vertellen en een goed oprecht beeld schetsen van de cultuur. Bovendien weten zij het beste welk talent bij de organisatie past. Betrek daarom je medewerkers bij het maken en delen van content. Maak het je medewerkers zo makkelijk mogelijk, laat zien wat de impact is van social media en bied kant en klare formats.

Voorbeelden content door medewerkers

Een paar ideeën voor aansprekende content door medewerkers.

  • Je kunt een Instagram take-over organiseren; medewerkers die het Instagram-account overnemen en met een dagelijkse post een kijkje achter de schermen geven. Zo krijgen potentiële medewerkers een beeld van de dagelijkse werkzaamheden en de cultuur van jouw organisatie.
  • Je kunt ook gebruik maken van testimonials. Laat medewerkers op film vertellen waarom werken bij jouw organisatie interessant en uitdagend is, wat hun functie inhoudt en wat de organisatie uniek maakt.
  • Houd daarnaast de trends op social media in de gaten, het is leuk als je daar als organisatie op inspeelt. Denk aan de Ice Bucket Challenge of de Mannequin Challenge.
  • Je kunt medewerkers ook live Q&A sessies laten organiseren, waarin kandidaten via social media al hun vragen kunnen stellen aan medewerkers. Die kunnen gaan over de organisatie, de functie of over tips om je voor te bereiden op een sollicitatie. Tip: werk zoveel mogelijk met vaste formats. Dit zorgt voor structuur en herkenbaarheid.

5 Geef aandacht aan de hele employee journey

Als een talent eenmaal aan boord komt bij jouw organisatie, is het belangrijk dat hij continu in zijn keuze wordt bevestigd. Dat betekent dat het verhaal en de belofte van jouw organisatie betekenis krijgen en dat ze in het vervolg van zijn reis worden bevestigd. Een inspirerende werkomgeving met slimme systemen en structuren, maar ook een prettige cultuur die prestaties stimuleert. Een top en leidinggevenden die het goede voorbeeld geven en continue ontwikkelingsmogelijkheden zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers hun bijdrage willen en kunnen leveren. Zo versterken medewerker en werkgever elkaar.
Geef het verhaal van de organisatie betekenis en bevestig eerder gedane beloftes in het vervolg van de employee journey. Steeds opnieuw, in alle contactmomenten. Zo houd je (nieuwe) medewerkers aan boord.