Heb jij dat ook? Dat jouw team niet de kwaliteit levert die je van ze verlangt? Voor jou is het klontjes klaar: alles moet perfect in orde zijn. Staat het laatste puntje niet op de i? Dan ga jij net zo lang door tot die punt er wél staat.

Ik ben van mening dat menig manager of teamleider beaamt dat ze echt wel een leuk stel mensen in hun team hebben. Toch lijkt het soms of zijzelf maar moeten blijven duwen en trekken om de kwaliteit zo te krijgen zoals zij vinden dat het moet. Dat kost zoveel tijd, dat ze ’s avonds thuis pas toekomen aan hun eigen werk.

Wellicht herken jij dit. Wat jij ook doet, hoe je ze ook aanspreekt, je loopt stuk op nonchalance en laksigheid. Ten minste, zo komt het op jou over. Je mist het vertrouwen dat hun werk 100% nauwkeurig is en dat ze het voor de deadline aanleveren.

Dus gaat er niets de deur uit zonder dat het door jou is bekeken, aangepast, verfijnd, verfraaid. Jou zullen ze niet betrappen op spelfouten, een verkeerde berekening of een onvolledige analyse!

Prijzenswaardig, maar…

Waar altijd controle is, is geen aandacht voor kwaliteit. En dat is killing als je een zelfsturend team ambieert.

Zit jij je team steeds dicht op de huid?

Weet dan dat dit jullie samenwerking geen goed doet. Immers:

  • Je mensen hebben het idee dat ze permanent tekortschieten. Want, wat de kwaliteit van hun output ook is, voor jou is het niet goed genoeg.
  • Je mensen voelen zich niet gewaardeerd. Te vaak giet jij je eigen sausje over wat er uit hun handen komt, wat afbreuk doet aan hun gevoel van trots op wat ze hebben neergezet.
  • Je mensen worden lui. Met jouw houding van controle, controle, controle checken ze hun eigen werk niet meer. Dit creëert de voedingsbodem voor een zesjes cultuur.
  • Je mensen voelen zich minder verantwoordelijk. Jij weet het toch allemaal zo goed? Doe het dan lekker zelf is hun onbewuste redenatie. Het is ‘u vraagt, wij draaien’ wat de klok slaat.

En hoe vaar jij daarbij?  Vanuit een gebrek aan vertrouwen in je team:

  • Werk jij onder je niveau, omdat je werk naar je toetrekt dat bij je team hoort te liggen.
  • Werk jij om mensen heen, wat irritatie opwekt bij diegene die zich gepasseerd voelt.
  • Heeft delegeren geen zin. Je team weet toch dat je vroeg of laat de boel weer overneemt, dus waarom zouden zij er aandacht aan schenken?
  • Verlies jij het overzicht over hoofd- en bijzaken. 
  • Kom je onvoldoende aan je eigen werk toe, omdat de tijd en energie daarvoor ontbreekt.
  • Trek je ’s avonds door om die verloren tijd weer in te halen. Je gezin of je sport moet maar even wachten.

Niet iets waar je blij van wordt, of wel soms?

Besef dat er maar één realiteit is: perfectie bestaat niet. Dus vergeet die heilloze jacht naar het ultieme resultaat.

Wil jij dat je team meer zorg en aandacht heeft voor kwaliteit? Zet je perfectionisme dan aan de kant en doe het van nu af aan anders.

Stel bijvoorbeeld steeds slechts één enkele vraag aan je mensen: ‘Ben je er zeker van dat dit de kwaliteit is die klanten van ons verwachten of is er nog iets wat jouw aandacht nodig heeft?

Ik ben ervan overtuigd dat je team de kans op controle over hun eigen werk terugpakt en de kwaliteit van hun werk (weer) zal toenemen.

Want waar aandacht is, is controle niet meer nodig.