Organisaties met meer dan 100 werknemers moeten vanaf de zomer gegevens aanleveren over het woon-werk en zakelijk verkeer van werknemers, om CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven tasten momenteel vaak in het duister, want het is nu nog niet duidelijk hóe je dit moet vastleggen. Uit een steekproef van AFAS Software onder honderden bedrijven bleek al dat bijna 90% van de werkgevers die onder deze registratieplicht vallen, nog geen contact hierover heeft gehad met hun medewerkers.
Er zijn veel losse eindjes rondom de CO2-registratieplicht. Want hoe registreer je al die ritjes naar werk? Wat gebeurt er als jouw werknemers veel kilometers maken, hangen hier consequenties aan? En hoe het zit met de privacy?
Nienke Dorland, Product Manager bij AFAS, wil bedrijven bewust maken van de verandering die hen staat te wachten. Want extra informatie registreren, betekent extra werk. 77% van de bedrijven geeft in de steekproef te kennen dat zij te maken krijgen met deze verplichting: wat betekent dat veel bedrijven zich moeten buigen over de registratie. Voor velen zal de wetgeving klinken als een blok aan het been, maar Dorland van AFAS denkt hier anders over. Zij ziet kansen voor bedrijven met de CO2-registratieplicht: maar wél alleen als je op tijd en efficiënt te werk gaat.
Veel administratie betekent veel kansen
Het is belangrijk dat organisaties met meer dan 100 medewerkers de kilometers omtrent woon-werk en zakelijk verkeer gaan registreren. Op basis hiervan wordt namelijk door de Rijksoverheid CO2-uitstoot berekend van de werkgebonden personenmobiliteit in Nederland. Aan de hand van die informatie worden er op lange termijn normen opgesteld voor deze CO2-uitstoot. Omdat er nu nog geen normen zijn voor die uitstoot, zijn er ook nog geen maatregelen.
Niet alleen de overheid plukt de vruchten van deze administratie, ook voor de organisaties zelf liggen er kansen in het verschiet volgens Dorland. “Inzicht in je kilometers kan nu al waardevol zijn voor jouw organisatie. Zelf CO2 besparen is immers ook wat waard, en kilometers zijn ook kosten. Om profijt te hebben van de extra administratie, moet je natuurlijk wel de registratie goed inrichten. En dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van handige tools waar deze registratieplicht al in is opgenomen.”
Een goede voorbereiding is het halve werk
Het wat ligt dus vast, maar het hoe mag je zelf weten. De overheid heeft vastgesteld welke kilometers je aan moet leveren: zakelijke lease en eigen wagenpark, zakelijke mobiliteitsdiensten, zakelijke reiskostendeclaraties, en woon-werkverkeer. “De overheid heeft niet bepaald hóe je dit vast moet leggen. In de praktijk zul je een online formulier in moeten vullen bij je Omgevingsdienst. Maar hoe je op een goede en efficiënte manier aan deze gegevens komt, is aan de organisaties zelf om uit te vinden”, stelt Dorland. “Deze nieuwe taak is bij veel organisaties momenteel nog niet belegd, noch uitgedacht.”
Speel slim in op nieuwe wetgeving rondom verplichte CO2-registratie
Aantrekkelijke mobiliteitsregelingen worden steeds meer gezien als belangrijke arbeidsvoorwaarde. Organisaties staan voor lastige keuzes, bijvoorbeeld of ze het wagenpark laten inkrimpen of elektrificeren. Daarbij wijzigt de wetgeving per 1 juli 2024, waardoor organisaties de CO2-uitstoot van medewerkers moeten gaan registreren. Dit is voor veel organisaties aanleiding en een mooie kans om het mobiliteitsbeleid te herijken. Om zo bewustere keuzes te maken over verduurzaming van personenmobiliteit en in te spelen op de individuele wensen van de medewerkers. Maar hoe doe je dat en hoe voldoe je aan nieuwe wet- en regelgeving? In de masterclass Mobiliteit binnen een duurzaam en aantrekkelijk beloningsbeleid krijg je hier inzicht in.