Het werk is dé plek om nieuwe contacten te leggen en te netwerken, maar hoe zit dat met de liefde? Hoe wordt er gereageerd op een relatie op de werkvloer en hoe ga je er mee om?

Unique heeft onderzocht hoe het zit met liefde op de werkvloer, hoe denken de werknemers erover? Ook NationaleVacaturebank heeft onderzoek gedaan naar de liefde op het werk, hoe wordt er op gereageerd wanneer het zich voordoet? En wat zijn de grenzen? 

 

Gedoogd?

Uit onderzoek van Unique onder 505 Nederlandse werknemers blijkt dat 44 procent vindt dat een relatie tussen collega’s moet kunnen. Daarentegen vindt bij het onderzoek van NationaleVacaturebank één derde dat liefde op de werkvloer niet door de beugel kan. Interessant hierbij is dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft wel eens verliefd te zijn geweest op een collega.

 

Ontslag

Bij de NationaleVacaturebank verwacht  1 op de 10 ontslag wanneer een relatie ontstaat tussen collega’s, 7 procent denkt dat het prima is en 18 procent geeft aan dat het onprofessioneel gevonden wordt, maar gedoogd.  Zo is dus de kans op baanverlies klein, maar misschien het respect van je collega’s verdwenen.

 

Werk het belangrijkst

Het belangrijkste is echter het werk. Wanneer het werk er niet onder lijdt vindt het grote deel van de respondenten een relatie tussen collega’s geen probleem (Unique). Zo vindt 19 procent van de respondenten in het onderzoek van NationaleVacaturebank het geen probleem zolang het maar geen relatie tussen manager en iemand in een onderliggende functie is.

Bij de vraag ‘Daten met een collega: Ja of nee?’ antwoordt 5 procent: ‘Voor promotie doe ik alles’. Dit is wel een daling van 3 procent vergeleken met het onderzoek van Unique van vorig jaar. Een date met een leidinggevende dat is wat deze 5 procent wil. Ze zien dit daten met collega’s als een kans op carriere maken in de organisatie. 32 procent daarentegen zou nog liever ontslag nemen dan te daten met een collega (Unique).

 

Verliefd en wat dan?

Als het om liefde op de werkvloer gaat is het belangrijk te kijken naar do’s en don’ts. Ook als werkgever is het belangrijk gedragscodes in te stellen, wat betreft relaties tussen collega’s.

 

Do’s en Don’ts

Groen licht:

  • Openheid en eerlijkheid
  • Meld relaties altijd bij de leidinggevende         
  • Doorbreek- in overleg met het management – de hiërarchische lijn om de schijn van bevooroordeling te voorkomen ?

 

Oranje licht:

  • Op het werk bespreken van privézaken die direct verband houden met de relatie.
  • Fysieke intimiteiten buiten werktijd wanneer collega’s’ herkenbaar zijn als medewerker van het bedrijf.

 

Rood licht:

  • Fysieke intimiteiten tijdens het werk.