Bedrijven vinden dat de leasemaatschappij de belangrijkste partner is op het gebied van mobiliteit. De merkdealer volgt op plaats 2. Ook bedrijven met een eigen wagenpark zien de leasemaatschappij als belangrijkste kennisprovider. Alleen de grotere bedrijven met wagenparken van meer dan 200 auto’s hebben ook intensief contact met andere mobiliteitsleveranciers en maken substantieel vaker gebruik van externe adviseurs.
Eigen belang berijders
In de afgelopen jaren kozen berijders voor een lagere bijtellingscategorie en ‘emotie’ was minder van belang. De fiscale stimulering en de economische situatie speelde daarbij uiteraard een belangrijke rol. Maar dat beeld is aan het veranderen, blijkt uit de recente onderzoeksresultaten van het NZO. De bijtelling is voor een berijder nog steeds belangrijk, maar het aandeel van het aantal berijders wat voorziet dat de volgende (lease-)auto groter of duurder is dan de huidige, is aanzienlijk toegenomen. Bedrijven zien, na een aantal jaren van economische stilstand, weer meer groeipotentieel. Zakelijke rijders blijken minder bereid te zijn hun mobiliteit milieubewuster en kostenbewuster in te richten dan in de afgelopen jaren.
Privélease
Het afgelopen jaar heeft privélease veel aandacht gekregen en zijn er steeds meer aanbieders. Het aantal privéleasecontracten neemt ook sterk toe, maar vooral nog in op de particuliere markt. In dit NZO is de acceptatie en de intentie voor de zakelijke markt gemeten. Bedrijven staan minder afwijzend tegenover privélease en er zijn meer bedrijven die privélease in hun mobiliteitsbeleid mogelijk maken. Berijders van een zakelijke auto hebben ondertussen een duidelijker beeld gekregen wat privélease is en voor dat beeld leidt ertoe dat de zakelijke rijder terughoudend is ten aanzien van privélease.
Poolauto’s
Uit het NZO blijkt dat veel werkgevers (nog) niet op de hoogte zijn van de Brancheregeling Deelauto Privégebruik. De VNA heeft deze regeling getroffen met de Belastingdienst. In deze regeling staan de voorwaarden waaronder een privé gebruikte poolauto niet wordt gezien als auto van de zaak en dus niet onder het bijtellingsregime valt.