Al enige jaren varieert de tevredenheid van werkend Nederland rondom de 7. Deze score geeft aan dat de medewerker ‘redelijk tevreden’ is met het werk. De hang naar zekerheid groeit dit jaar, maar daarbij haalt slechts 2 op de 5 medewerkers het beste uit zichzelf. Voor de helft van hen geldt dat de werkgever hier aan bijdraagt, de andere helft doet het op eigen kracht. Het resulteert er in dat slechts 17 procent van werkend Nederland haar huidige werkgever aanbeveelt bij anderen en deze werkenden ten opzichte van voorgaande jaren minder trots zijn om voor de huidige werkgever te werken.
Verbinding tussen werknemer en werkgever
Hoewel het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie waarvoor men werkt hoger is dan voorgaande jaren, geeft maar 37 procent aan zich echt verbonden te voelen met de organisatie. Integron onderscheidt drie typen van verbondenheid van werknemers: continuerend, normatief en affectief betrokken. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de werknemers in de categorie ’normatief’ valt. Dat valt te omschrijven als de klassieke arbeidsrelatie van ’ik krijg, dus ik geef terug’. Deze houding bouwt op tot een ervaring van zekerheid, maar kent zijn gevaren, zo stelt Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron: “Werknemers die vrezen voor hun baan, zullen niet meer elke dag proberen om het verschil te maken. Ze gaan zich alleen nog maar harder aan hun baan vasthouden. Ze verlammen. En daarmee verlamd Nederland.” 37 procent van de werkenden in het land blijkt affectief betrokken, zij geven aan ’dit werk past bij mij’. De overige 22 procent is ’continuerend betrokken’, en zegt ’het is hier beter dan elders’. Het gaat deze groep in sterkere mate om het aanbod van de organisatie waar ze werken, want zij zeggen dat hun werkgever leuker werk, een betere functie en betere voorwaarden biedt. Het is te verwachten dat zij meer bevlogen zijn.
Bevlogenheid een uitdaging
De eerste stap naar een betrokken en bevlogen medewerker, is de basis op orde brengen aldus Van Gelder. Zorg dat medewerkers tevreden zijn over het werk dat zij doen, met wie zij dit uitvoeren en onder welke aansturing ze werkzaam zijn. Nu is het verbeterpotentieel van een gemiddelde organisatie op deze aspecten 40 procent, ze scoren een 7 als tevredenheidscijfer. Het ontbreekt te vaak aan voldoening in het werk: een aspect dat in de tijd voor medewerkers steeds belangrijker wordt. In tijden van economische crisis en weinig toekomstvastheid is de betrokkenheid, zoals ook dit onderzoek uitwijst, doorgaans normatief: baanzekerheid springt er uit als dé reden voor verbinding. Bevlogenheid en voldoening blijft voor iedere organisatie een uitdaging.
Hoewel bijvoorbeeld een economische crisis grotendeels buiten de invloedsfeer van een organisatie ligt, is het een positieve uitkomst van het werkbelevingsonderzoek dat er nog veel werkbelevingsaspecten binnen de invloedsfeer van de organisatie liggen aldus de onderzoekers. Mensgerichtheid, klantcontact, duidelijkheid omtrent het doel van het werk, tastbaar resultaat en eigen invloed van medewerkers op het (eind)resultaat, zijn allen aspecten die de beleving van werk sterk en in positieve zin beïnvloeden. Wanneer organisaties dit met hun medewerkers kunnen realiseren, neemt een ervaring van plezier, trots en energie in het werk toe. Binnen die situatie heeft bevlogenheid een duurzame toekomst en verbinden medewerkers zich – ook bij voldoende alternatieven – graag op een continuerende en betrokken wijze aan uw organisatie.