Allereerst is het uiteraard op zijn minst niet chique om gemaakte afspraken niet na te komen als werkgever. Hier blijkt eens te meer dat het van belang is om belangrijke afspraken vast te leggen op het moment dat ze worden gemaakt. Maar voor menig werknemer is dit inmiddels een gepasseerd station, zo blijkt uit het onderzoek.

Dus is het interessant te kijken wat zij zelf kunnen doen in deze lastige situatie. Want het gebrek aan support van een leidinggevende kan een medewerker enorm frustreren in zijn ontwikkeling.Bovendien resulteren dat hij niet die stappen vooruit kan zetten in zijn werk en ambitie die hij voor ogen heeft.

De kans is reëel dat de ontwikkelaanvraag van de medewerker onder in de lade van de manager verdwijnt, omdat hij er geen direct voordeel bij ziet. Het lijkt slechts een kostenpost en daarom wil hij zich er niet echt in verdiepen.

Daar kan een medewerker zelf op inspelen, door in de woorden en problemen van zijn manager te denken, zodat het voor die manager relevant en interessant wordt. Dat werkt zo: vind uit wat de problemen zijn waar hij mee worstelt. Het is een groot en belangrijk verschil of hij moet bezuinigen,dat het proces waar hij verantwoordelijk voor is op 10 plekken spaak loopt of dat er veel klachten zijn van klanten waar hij een antwoord op zoekt.

Met een gezamenlijk probleem is het relevant en interessant voor de leidinggevende om naar een gezamenlijke oplossing te kijken. De medewerker zoekt vervolgens uit welk probleem van de leidinggevende hij kan (helpen) oplossen met bijvoorbeeld de scholing die hij voor ogen heeft. Zo kan hij de interesse van zijn baas kan wekken.

Waak er als medewerker voor dat je de mening bent toegedaan dat je manager deze relevantie zelf moet kunnen zien of dat hij ‘dat zelf toch wel zal begrijpen’. Ieder mens (dus ook een manager) gaat uit van zijn eigen denkkader. Dus als de werknemer iets van zijn leidinggevende gedaan wil krijgen, is het zijn verantwoordelijkheid om de koppeling te maken tussen het denkkader van zijn baas en zijn eigen opleidingsbehoefte. Tegelijkertijd kan het dan ook heel goed zo zijn dat er intern mogelijkheden zijn om deze ontwikkeling vorm te geven en is een externe opleiding niet perse beter. Als je een gezamenlijk denkkader hebt, is dit open bespreekbaar en komen de beste oplossingen op tafel.

Dus beste medewerker: kruip in de huid van je leidinggevende en ontdek hoe je met jouw ontwikkelbehoefte zijn problemen kunt oplossen. Dan kan hij alleen nog maar ja zeggen!