Staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurt pas na de zomer de Autobrief II naar de Tweede Kamer. Die had daar eigenlijk al in juni moeten liggen. In de Autobrief II geeft Wiebes zijn visie op de aanschafbelastingen (zoals BPM) en gebruikersbelastingen (bijtelling en MRB) voor 2016 tot en met 2019. Het kabinet wil af van de bijtellingkortingen.

Het standaard bijtellingpercentage is 25 procent. Voor CO2-zuinige auto’s zijn kortingen van toepassing. Door deze kortingen kunnen  auto’s in de 4, 7, 14 en 20 procent bijstellingscategorie vallen.

De afspraken rond deze kortingen worden in Autobrief II tegen het licht gehouden. Bekend is dat de lage bijtellingcategorieën voor het kabinet beslist geen blijvende post hoeft te zijn. Ze zijn succesvol, maar kosten het Rijk teveel geld. Het is niet reëel te verwachten dat de overheid hier zonder aanpassingen mee doorgaat na 2016. Volgens Vereniging Auto Van De Zaak (VAZ) is zelfs gezinspeeld dat de overheid ter overweging neemt er volledig mee te stoppen.

Vereniging Auto Van De Zaak (VAZ) is druk bezig een lobby in Den Haag vorm te geven met als doel een zo gunstig mogelijke uitkomst voor de bijtelling in Autobrief II te realiseren. VAZ is niet de enige die lobbiet. Andere partijen zijn onder meer de ANWB (consumenten), RAI (importeurs), BOVAG (autobedrijven), VNA (leasemaatschappijen), EVO (transport), TLN (transport), VNO (werkgevers). In veel gevallen trekken partijen met elkaar op. Op een aantal vlakken verschillen de standpunten en voert iedereen een eigen lobby.

Marktverstorend

Lobbypartijen BOVAG, RAI en VNA zijn niet voor het behoud van de huidige regeling. Partijen vinden de huidige regeling marktverstorend. Omdat een enkele gram CO2 uitmaakt of een auto 14 of 20 procent bijtelling heeft, worden de verkoopaantallen van nieuwe auto’s door dit gegeven enorm beïnvloed. Volgens VNA bevindt 45 procent van de nieuwe lease-auto’s zich in de 14 procent-bijtellingcategorie en auto’s die één gram CO2 meer uitstoten zijn vaak gelijk uit de gratie bij de leaserijder.

VNA

Voor de korte termijn wil VNA de marktverstoring beteugelen. Daarom stelt de organisatie voor de bijtelling eenvoudiger te maken door de grote sprongen tussen de verschillende categorieën te vervangen door kleine stappen. Tussen de huidige bijtellingpercentages van 14, 20 en 25 procent moet een getrapte schaal komen waarbij de CO2-uitstoot het bijtellingtarief bepaalt. Het opstaptarief van 14 procent valt samen met 50 gram CO2 per kilometer en elk afgerond procentpunt op de schaal stemt overeen met een bepaalde CO2-uitstoot. Om innovatieve technieken te stimuleren, blijven lage bijtellingtarieven noodzakelijk voor auto’s met een heel lage CO2-uitstoot.

Volgens VNA bepalen de grote sprongen tussen de bijtellingpercentages nu te sterk de keuze van een berijder en dat verstoort de markt. Zo bevindt 45 procent van de nieuwe lease-auto’s zich in de 14 procent-bijtellingcategorie en auto’s die één gram CO2 meer uitstoten zijn vaak gelijk uit de gratie bij de leaserijder. Met een getrapte schaal is een leaserijder volgens VNA bereid iets meer te betalen voor een auto die beter aansluit op zijn reisprofiel, wat meer inkomsten voor de overheid oplevert.

Rapport Auto van de Zaak

Dit rapport informeert u over onder andere:

  1.     Autoforfait en bijtelling
  2.     Bestelauto
  3.     Kilometeradministratie en wachtdiensten
  4.     Vergoeding woon- werk- en zakelijk verkeer
  5.     Modellen als bezwaarschrift, leaseovereenkomst etc.

Meer informatie en downloaden