Luisteren naar elkaar is grootste verbeterpunt samenwerking collega.
37 procent van de medewerkers denkt dat de samenwerking verbeterd kan worden door beter naar elkaar te luisteren. 36 procent ziet de verbetermogelijkheid meer in de hoek van openheid en feedback. Zij vinden dat elkaar aanspreken op ‘gedrag dat anders of beter kan’ de sleutel is tot een betere samenwerking. Ook het uitspreken van waardering zou een goede bijdrage leveren volgens 33 procent van de medewerkers.
Hoogopgeleide werknemers scoren hoger in meer verwachtingen willen uitspreken, terwijl hun lager opgeleide collega’s vinden dat er meer moet worden omgekeken naar elkaar. Medewerkers in onderwijs en zorg en bij de overheid vinden elkaar aanspreken op gedrag dat anders of beter kan veruit het belangrijkst. In zakelijke dienstverlening en communicatie wil men vooral zowel meer hulp aanbieden als vragen dan in andere sectoren.
“Een goede samenwerking en collegialiteit zonder ‘ruis’ op de lijn, geeft veel energie, tijdens en ook na werktijd”, vertelt Marijn de Geus, CEO van TrainTool. “Vroeger waren trainingen op dit vlak voor de bovenlaag van de organisatie, maar met de nieuwe technologische mogelijkheden is het voor iedereen en daarmee bedrijfsbreed mogelijk om communicatieve vaardigheden te trainen. De getallen tonen aan dat het ook op de werkvloer zeer wordt gewenst.”