Tegenwoordig hebben veel werkgevers een visie en strategie op duurzaamheid. In deze krappe arbeidsmarkt geen overbodige luxe aangezien steeds meer werknemers daar belang aan hechten. Hoe kun je op dit gebied als werkgever het verschil maken? Vijf manieren op een rij. Inclusief tips voor subsidies en regelingen.

1. Groene energie en zonnepanelen

Ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk groene energie gebruikt voor je bedrijfsproces: de bekendste en misschien ook wel de makkelijkste manier om een groen imago te krijgen. Dit kun je doen door te laten zien dat je alleen maar zonne- en windenergie inkoopt. Maar ook door het zelf op te wekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op je dak. Laat dan op een groot scherm, bijvoorbeeld in de entree, dagelijks zien hoeveel dat oplevert.

Subsidieregelingen

Voor duurzame energie zijn ook veel subsidieregelingen beschikbaar, zoals de: Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) voor warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en windturbines, of de Subsidieregeling Verduurzaming MKB voor de inhuur van een energieadviseur.

2. Op de fiets en elektrisch rijden

Een ander belangrijk onderwerp om een slag mee te slaan op het gebied van duurzaamheid is mobiliteit. Autorijden is immers een grote bron van CO2-uitstoot, en zorgt bovendien voor veel files en onveiligheid. Maak het aantrekkelijk  om met de fiets of het OV te komen. Of laat medewerkers eens wat vaker thuiswerken.

Een fiets van de zaak kopen of leasen voor je werknemers is fiscaal voordelig. En het scheelt natuurlijk veel (dure) parkeerruimte. Ook elektrisch rijden, via een auto van de zaak of bedrijfsauto, is voor veel werknemers een zeer aantrekkelijk aanbod.

Lees ook: Fiets als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde? Ga aan de slag met een fietsplan – Financieringsopties + checklist

Subsidieregelingen

Op dit gebied zijn tal van subsidies denkbaar, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, waaronder ook elektrische bestelauto’s, en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).

Mobiliteit gaat natuurlijk verder dan alleen het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer van je medewerkers. Verduurzaming zit in tal van vaak kleine stappen. Denk bijvoorbeeld eens aan de inzet van een fietskoerier. Pakketjes versturen is sowieso nogal vervuilend. Niet alleen vanwege al het verpakkingsmateriaal, maar ook doordat het pakket van A naar B en soms weer retour moet. Verdiep je daarom eens in ecologische verpakkingen of kies voor een groene pakketverzender. En probeer het aantal retourzendingen te minimaliseren, door bijvoorbeeld het product nóg beter uit te leggen op je website.

3. Groener inkopen

Zo belanden we op een terrein waar vaak minder aan wordt gedacht, maar waar ook veel duurzaamheidswinst valt te behalen: de inkoop. Door maatschappelijk verantwoord in te kopen (MVI), ook wel duurzaam inkopen, let je niet alleen op de prijs van de producten, diensten of het werk maar ook op sociale aspecten en de effecten van de inkoop op het milieu.

Met duurzaam inkopen maak je snel effectief impact. Door energiezuinige producten te gebruiken verklein je bijvoorbeeld je ecologische voetafdruk. Tegelijkertijd wordt je stroomverbruik lager. In de kantine kun je het aanbod aanpassen, bijvoorbeeld met zuivelvervangers, een vegetarische dag, duurzame koffie en thee. Elke organisatie heeft zo te maken met inkoopprocessen. Door hier doelen voor op te stellen, de resultaten te monitoren, kennis in- en extern te delen, en samen in de hele keten te kijken waar je (verder) kunt verduurzamen, laat je zien dat je het onderwerp serieus neemt.

4. Afval verduurzamen

Een andere effectieve manier om te verduurzamen, is door aandacht te besteden aan afval. Vervang bijvoorbeeld de kartonnen (of plastic!) bekertjes door herbruikbare mokken, en print zo min mogelijk. En als je het toch wil doen, gebruik dan Ecofont, een lettertype waarmee je tot wel 46,5% inkt bespaart.

Sinds maart 2021 gelden er strengere regels voor bedrijfsafval. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om je productieproces zo in te richten dat je restmateriaal zoveel mogelijk hergebruikt of doorverkoopt. En scheid je productieafval. Schoon plastic afval kun je daarbij prima opnieuw gebruiken, vervuild plastic materiaal bijvoorbeeld niet.

5. Een groen pensioen

Als laatste komen we bij een terrein waaraan maar weinig wordt gedacht bij verduurzaming van bedrijven, maar waar zeker veel verschil is te maken: de financiën. Denk bijvoorbeeld aan groen sparen, beleggen of investeren met de Regeling Groenprojecten, waar je goedkoper geld kunt lenen voor projecten op het gebied van duurzaam bouwen, energiebesparing en duurzame mobiliteit.

Een ander terrein waarop veel impact te maken is, zijn pensioenen. Als je een groen pensioen aanbiedt, is dat voor veel werknemers een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Uit onderzoek dat online pensioenuitvoerder BeFrank vorig jaar uitvoerde, bleek al dat actief MVO-beleid het verschil kan maken in werving. En daarbij zei een ruime meerderheid (62%) het belangrijk te vinden dat hun pensioengeld geïnvesteerd wordt in maatschappelijk verantwoorde beleggingen. Daar liggen dus voor bedrijven nog veel kansen, aldus BeFrank-directeur Jan Hein Rhebergen. ‘Een duurzame toekomst vinden wij heel belangrijk. Daar passen wij dus ook onze beleggingen op aan. Omdat het bij pensioen om grote bedragen gaat, is de impact ook groot.’