- Stimuleer beweging
Uit onderzoek van Willis Towers Watson onder zo’n 1.000 Nederlanders blijkt dat bedrijven steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aanbieden om een gezonde levensstijl onder werknemers te stimuleren. Tegelijkertijd wordt dat door 51 procent van de werknemers ook verwacht. Dus organiseer een wekelijks tafeltennistoernooi, vorm een hardloopgroepje, vergoed een fitnessabonnement of ga maandelijks bootcampen. Leg de vraag over behoefte vooral ook neer bij de werknemers; maar al te vaak blijkt dat de initiatieven van de werkgever niet aansluiten bij de interesses van de medewerkers.
- Laat medewerkers eens op een andere plek werken
Om mensen weer langzaam te laten wennen aan het kantoorleven, kun je ze tegemoetkomen door ze eens een dagje elders te laten werken. In het kader van Work Remote Day werd op 3 augustus bij een aantal bedrijven de deur op slot gedaan, met het idee werknemers te stimuleren eens een andere werkplek op te zoeken. Onder het motto ‘verandering van spijs doet eten’ is de verwachting dat het werken in een andere, frisse omgeving leidt tot creativiteit en nieuwe inzichten. Het techbedrijf Bynder is de drijvende motor achter dit idee. Zij hebben voor het tweede jaar op rij hun kantoren wereldwijd een week dichtgegooid, en met succes.
- Zorg voor stilte buiten de kantoortuin
Na drie weken rust kan de hectiek van het kantoor extra hard binnenkomen. Een kantoortuin bevat veel ruis die ons bij onze complexe taken afleidt; zaken als een bellende collega, bliepjes van mails en geklets bij het koffieapparaat trekken constant de aandacht. Stilte is vaak een ondergewaardeerde factor. Nu hoef je natuurlijk niet daadwerkelijk de inrichting van je kantoor rigoureus om te gooien, maar je kunt wel faciliteren dat er ruimtes zijn waarin werknemers zich kunnen terugtrekken. Of zorg dat mensen de beschikking over hoofdtelefoons hebben, waardoor ze zich kunnen afsluiten van het geluid. Een werknemer die ongestoord kan werken kan zo makkelijk 50% productiever worden. Bovendien is hij aan het eind van de dag een stuk minder uitgeput en gaat hij blijer naar huis.
- Creëer een duidelijke scheiding tussen werk- en privétijd
Een terugkerende vakantieganger weet dat hem een overvolle inbox te wachten staat. In zijn vakantie is er immers doorgewerkt, met de bijbehorende mailstroom. Er zijn medewerkers die de dag voor hun eerste werkdag thuis al hun inbox doorspitten, om zich op hun eerste werkdag weer op concrete zaken te kunnen richten. Anderen kiezen ervoor om met een collega af te spreken en zich helemaal te laten bijpraten over wat er is gebeurd in hun afwezigheid, zodat ze de ‘headlines’ al weten en de mail daardoor sneller kunnen doornemen. Dan zijn er ook mensen die in hun vakantie hun mail blijven lezen en zo feitelijk nooit echt afschakelen. Dat klinkt als goed nieuws voor een werkgever, maar dat is het eigenlijk niet. Voor een fitte, vitale werknemer is rust en afstand tot het bedrijf enorm belangrijk. Alleen dan kan hij volledig opgeladen weer aan de slag. Gelukkig dringt dat bij steeds meer bedrijven door en wordt daar een mailverbod in de avonduren en weekend ingesteld. Dat gaat zelfs zover dat bij bedrijven als Volkswagen en Porsche de mailservers voor de smartphone buiten werktijd uit worden gezet, zodat het simpelweg onmogelijk is om te mailen. In Frankrijk is er zelfs een heuse wet voor in het leven geroepen. Wanneer de balans tussen werklust en werkdruk zó wordt gefaciliteerd door werkgevers, is de kans groot dat je werknemer zijn functie weer met plezier en enthousiasme oppakt.
4 tips om een ‘after-holiday-dip’ op de werkvloer te voorkomen
Nu de scholen weer zijn begonnen en de meeste werknemers teruggekeerd zijn van hun zomervakante, ligt een 'after-holiday-dip' op de loer. Hoe zorg je ervoor dat iedereen weer vol energie en werklust aan het werk gaat? Vier tips voor de werkvloer.