Ruim drie jaar geleden verhuisde het hoofdkantoor van Oracle Nederland van De Meern naar het pand Facet in The Wall in Utrecht Leidsche Rijn. Daarbij waren twee zaken essentieel: het nieuwe pand moest een verbinding hebben met de manier van werken die Oracle nastreeft en het verbeteren van die manier van werken moest geen tijdelijk maar een continue proces zijn. Hoe heeft deze ‘move’ in de praktijk uitgepakt?
Een belangrijke vraag voor de HR-professional is hoe korte- en lange termijnvraagstukken aan elkaar verbonden kunnen worden. Anders gezegd, hoe kan een organisatie op korte termijn overleven door langere termijn investeringen te doen? Een antwoord op deze vraag komt uit de hoek van de arbeids- en organisatiepsychologie.
De HR-manager moet innovatie niet zien als een ver-van-mijn-bed-show, maar juist een sleutelrol opeisen, omdat sociale determinanten 75 procent van het innovatiesucces bepalen. Dat stelt Henk Volberda. Hij schreef onlangs
De zorg zit in een meervoudige spagaat. Er wordt zwaar bezuinigd, de zorgvraag neemt toe, het aantal fte’s wordt vanwege bezuinigingen minder en tegelijkertijd zorgt de babyboom-exit er ook weer voor dat op termijn nieuwe handen aan het bed nodig zijn. Geef daar maar eens sturing aan als HR. Kortom:never a dull momentvoor Hans Krikke, hoofd HR van fusieproduct de MCA Gemini groep.
Tijdens organisatieveranderingen is een belangrijke rol weggelegd voor HR-professionals. Deze rol behelst het beïnvloeden van gedrag, een succesfactor die bij verandertrajecten vaak wordt onderschat. Maar waarom is aandacht voor het gedrag noodzakelijk? Hoe beïnvloed je dit? En waaruit bestaat de bijdrage van HR?
We leven in turbulente tijden. De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en organisaties veranderen mee. En toch werkt de gemiddelde HR-afdeling nog steeds volgens de bureaucratische organisatie-inrichtingsprincipes van het begin van de vorige eeuw. Als HRM relevant wil blijven, moet zijzichzelf vernieuwen. De moderne HR-manager geeft invulling aan zingeving in de organisatie, houdt zich verantwoordelijk voor het aanbrengen van bevlogenheid in de organisatie en zorgt voor geluk, hoop en liefde onder haar medewerkers.
AEGON Nederland wil ‘de meest aanbevolen verzekeraar van Nederland' worden. Daarom ondergaat de verzekeraar een transformatie, die vorig jaar startte met een stevige reorganisatie: een op de drie medewerkers moest intern solliciteren en 400 werden boventallig. Ook de HR-afdeling had een kostentarget van dertig procent. Directeur HR Monique Bodde: ‘Die combinatie was heftig.’
Energiebedrijf Eneco werkt sinds 2007 aan een nieuwe duurzame missie. De totale metamorfose die dat vergt, raakt alle betrokkenen. Van medewerker tot klant. Wat je van buiten nastreeft, moet je van binnen ook tot in de kleinste details doorvoeren, zegt directeur HR Maaike Poulussen. ‘Practice what you preach’.
“The real engine that drives our success is having the right people on the team.” Dat stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. De relatieve nieuwkomer in de formule 1-wereld stond eind 2011 voor de uitdaging om voor zo’n 40 specifieke functies op uiteenlopende gebieden de juiste talenten te scouten. In februari 2012 ging het bedrijf in zee met carrièresite Monster (in Nederland bekend als Monsterboard) om mondiaal uit het enorme aanbod de juiste mensen te selecteren die in het Britse Banbury aan de slag konden.
’s Werelds beste outsourcingbedrijf worden én voorop lopen in het professionaliseren van het vak. ISS Facility Services legt de lat hoog in een sterk prijsgedreven branche die dit jaar het nieuws haalde met zowel stakingen als een ambitieuze gedragscode. Juist hier maakt HR een groot verschil, aldus Norma van den Berg.