De kantooromgeving op Schiphol is met zo’n vijfhonderd bedrijven en 60.000 werknemers volop in ontwikkeling. Schiphol Real Estate voert daarbij de regie op gebiedsniveau. Voor de concrete invulling heeft het bedrijf niet alleen de ruimte als geheel, maar ook de wensen van de gebruiker als uitgangspunt genomen. Het samenvoegen van twee belangrijke behoeften leidde daarbij tot voorzieningen die worden gedeeld door verschillende bedrijven.
Op 1 januari 2015 wordt de Participatiewet van kracht met de afspraak uit het sociaal Akkoord dat werkgevers 100.000 banen bieden aan arbeidsbeperkten in 2026. Wanneer werkgevers die 100.000 niet gaan halen, wordt de Quotumwet van kracht, die bedrijven met meer dan 25 werknemers verplicht een aantal mensen, die niet zelfstandig hun loon kunnen verdienen, in dienst moeten nemen. Wat betekent dit voor uw organisatie?
Albron was jaren lang een klassiek cateringbedrijf. De omslag kwam met de overname van de horecalocaties van Center Parcs in 2010 en de stagnerende vraag. De strategie is nu om als foodservice-bedrijf te groeien in een krimpende markt. Dat vraagt om duurzaam inzetbare, gezonde en vooral flexibele medewerkers.
Voor veel mensen is in de toekomst wellicht geen betaald werk meer door de snelle opkomst van robots en andere technologie. Tijdens het SZW-congres 'Robotisering: kansen voor morgen' gaf minister Lodewijk Asscher aan dat de overheid er dan voor moet zorgen dat er voor die mensen wel een inkomen is.
Ruim drie jaar geleden verhuisde het hoofdkantoor van Oracle Nederland van De Meern naar het pand Facet in The Wall in Utrecht Leidsche Rijn. Daarbij waren twee zaken essentieel: het nieuwe pand moest een verbinding hebben met de manier van werken die Oracle nastreeft en het verbeteren van die manier van werken moest geen tijdelijk maar een continue proces zijn. Hoe heeft deze ‘move’ in de praktijk uitgepakt?
Een belangrijke vraag voor de HR-professional is hoe korte- en lange termijnvraagstukken aan elkaar verbonden kunnen worden. Anders gezegd, hoe kan een organisatie op korte termijn overleven door langere termijn investeringen te doen? Een antwoord op deze vraag komt uit de hoek van de arbeids- en organisatiepsychologie.
De HR-manager moet innovatie niet zien als een ver-van-mijn-bed-show, maar juist een sleutelrol opeisen, omdat sociale determinanten 75 procent van het innovatiesucces bepalen. Dat stelt Henk Volberda. Hij schreef onlangs
De zorg zit in een meervoudige spagaat. Er wordt zwaar bezuinigd, de zorgvraag neemt toe, het aantal fte’s wordt vanwege bezuinigingen minder en tegelijkertijd zorgt de babyboom-exit er ook weer voor dat op termijn nieuwe handen aan het bed nodig zijn. Geef daar maar eens sturing aan als HR. Kortom:never a dull momentvoor Hans Krikke, hoofd HR van fusieproduct de MCA Gemini groep.
Tijdens organisatieveranderingen is een belangrijke rol weggelegd voor HR-professionals. Deze rol behelst het beïnvloeden van gedrag, een succesfactor die bij verandertrajecten vaak wordt onderschat. Maar waarom is aandacht voor het gedrag noodzakelijk? Hoe beïnvloed je dit? En waaruit bestaat de bijdrage van HR?
We leven in turbulente tijden. De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en organisaties veranderen mee. En toch werkt de gemiddelde HR-afdeling nog steeds volgens de bureaucratische organisatie-inrichtingsprincipes van het begin van de vorige eeuw. Als HRM relevant wil blijven, moet zijzichzelf vernieuwen. De moderne HR-manager geeft invulling aan zingeving in de organisatie, houdt zich verantwoordelijk voor het aanbrengen van bevlogenheid in de organisatie en zorgt voor geluk, hoop en liefde onder haar medewerkers.