Hoe kun je met een modern belonings- en arbeidsvoorwaardenbeleid een aantrekkelijke werkgever zijn en ook de bedrijfsstrategie ondersteunen? Beloningsspecialist en docent HR Academy Esther Flipse legt aan de hand van vijf concrete voorbeelden uit hoe je dit efficiënt en effectief kunt toepassen.
Doorgaans roept het woord robot een negatief gevoel op bij werknemers op het moment dat aangekondigd wordt dat de organisatie ermee gaat werken. Dit is te verklaren doordat robots in het verleden werktaken hebben overgenomen en dit mensen hun baan heeft gekost. Hoe bereid je medewerkers in positieve zin voor op de komst van een gerobotiseerd proces in de organisatie?
Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag. Een van de veel voorkomende gevolgen daarvan is dat rollen in de organisatie verschuiven. Medewerkers houden dezelfde functietitel maar krijgen heel andere taken dan ze gewend zijn. Zo krijgen leidinggevenden de rol van facilitator en ambassadeur, docenten die van coach en inhoudsdeskundigen worden netwerkers. Hoe help je hen te groeien in die nieuwe rol?
De eerste keer dat het Australische bedrijf Atlassian zich inschreef voor de Great Place to Work Awards, werd het direct eerste. Ook in 2018 werd het uitgeroepen tot Best Multinational Workplace in Nederland. Wat maakt het bedrijf nu zo’n goede werkgever? Zelf spreken ze over hun secret sauce of success. Ze delen hier hun best practices op het gebied van organisatiecultuur, -waarden en medewerkersbetrokkenheid.
Blije medewerkers blijven bij je en zorgen voor blije klanten. Alle reden voor organisaties om te investeren in de ideale employee experience. Daarom hier tips en voorbeelden voor de drie fases van de employee journey.
Zonlicht is van levensbelang. Het geeft energie, helpt de biologische klok te reguleren en zorgt voor de aanmaak van vitamine D. De keerzijde van de medaille is dat blootstelling aan zon en hitte ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Hoe bescherm je jezelf en je medewerkers hiertegen?
Het invoeren van thuiswerken leidt in veel organisaties tot misverstanden. Nadat de eerste medewerkers hun thuiswerkplek in gebruik nemen, stellen collega’s de voor de hand liggende vraag: waarom hij/zij wél en ik niet? 6 tips om er een succes van te maken.
Maar liefst 81 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers stelt dat de samenwerking met collega’s voor verbetering vatbaar is. Beter luisteren is de meest genoemde verbetering, kort gevolgd door meer openheid en feedback. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, trainingsbureau in grootschalige soft skills-ontwikkeling, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Discriminatie, seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten: het kan op elke werkplek voorkomen. Veel organisaties hebben één of meerdere vertrouwenspersonen aangewezen waar medewerkers terechtkunnen die last hebben van ongewenste omgangsvormen. In de Tweede Kamer gaan stemmen op om de positie van vertrouwenspersonen te versterken. Hoeveel ruimte krijgen ze in uw organisatie?
Welkome werknemers zijn blije werknemers. Al met kleine interventies kunt u een groot verschil maken in de beleving van medewerkers. Die tevreden medewerkers genereren tevreden klanten en dat resulteert weer in een succesvolle organisatie. En vergeet niet dat deze employee experience al begint bij het sollicitatieproces, de candidate journey.