De invoering van de WAB brengt op 1 januari 2020 de volgende veranderingen met zich mee.
Begin deze zomer is, na lang onderhandelen, een pensioenakkoord bereikt. In het akkoord zijn een aantal maatregelen opgenomen die nodig zijn om de uitvoering van het akkoord te kunnen financieren. Een van deze maatregelen is een besparing op de Wtl. Deze besparing treft zowel het lage-inkomensvoordeel (LIV) als ook het Jeugd-lage-inkomensvoordeel (Jeugd-LIV). Op beiden wordt dan ook fors bezuinigd.
Ook dit jaar is Stoptober de periode waarin rokers massaal samen stoppen met roken. Samen stoppen blijkt veel effectiever dan individuele pogingen. Nederland telt zo’n 3 miljoen rokers, van wie een derde elk jaar minstens één keer probeert om ervan af te komen. Hoe kun je je rokende medewerkers helpen te stoppen? En waarom zou je dat als werkgever willen?
Alleen al het afgelopen halfjaar sloegen Tele2 en T-Mobile de handen in één, gaat Nuon op in Vattenfall en heeft de grootste brillenmaker ter wereld het moederbedrijf van Pearle en Eye-Wish gekocht. En ook in de zorg en het onderwijs zijn fusies en overnames aan de orde van de dag. Wat is de rol van HR en Communicatie en hoe betrek je de medewerkers in dit verandertraject?
Hoe weet je welke momenten cruciaal zijn in de employee journey? Welke verwachtingen schep je bij nieuwe medewerkers en hoe worden deze ingevuld in de eerste paar maanden van het dienstverband? Om dit te achterhalen, moet je de employee journey allereerst 'mappen' door samen met een specifieke groep medewerkers (bijvoorbeeld 'onboarders') hun journey in kaart te brengen.
Na een iets te gezellig feestje zit er de volgende ochtend waarschijnlijk nog steeds alcohol in je bloed. Cannabis, MDMA, cocaïne en andere drugs kunnen zelfs dagen na gebruik in het lichaam blijven hangen. Hoe signaleer je of medewerkers incidenteel onder invloed werken of mogelijk zelfs problematisch innemen? Is dat jouw zaak en wanneer en hoe grijp je in?
Van de nieuw instromende medewerkers in een organisatie weet maar liefst een derde binnen een week of hij/zij voor langere tijd wil blijven. Goede onboarding draagt dus zeker bij aan personeelsbehoud. Een reden voor de Brabantse zorginstelling Amarant om dit proces onder de loep te nemen én te optimaliseren. 'Een warm welkom voorkomt verzuim en voortijdig vertrek.'
Om te kunnen vaststellen wat gedoe is, helpt het om eerst te kijken naar wat het niet is. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de omstandigheden zijn niet het gedoe. Het is hoe je met de omstandigheden omgaat. Aangezien jij bepaalt wat je wel en niet wilt, kun je gedoe ook je wil opleggen. Dat is in een notendop gedoemanagement: omgaan met gedoe zodat je er geen last meer van hebt.
“Bedrijven moeten het welzijn op kantoor van werknemers volledig ondersteunen. Een ergonomische werkplek is absoluut noodzakelijk om zorg te dragen voor de gezondheid van jouw medewerkers.” Was getekend, Przemyslaw Rozowicz. De directeur merkmanagement en communicatie van Nowy Styl Group, specialist in kantoorinrichtingen en -meubelen, houdt zich binnen de organisatie bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De zonnige en (zeer) warme dagen hebben zonder twijfel invloed op de temperatuur op de werkplek. Hoe houd je als werkende Nederlander het hoofd koel?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling