Nu het thuiswerkadvies is komen te vervallen, halen werkgevers de kantoorartikelen die medewerkers tijdens de pandemie thuis konden gebruiken weer terug. Dit vanwege de mogelijke belastingaanslag zo meldt vakbond Vakcentrale voor Professionals (VCP) bij BNR.
De overgang naar een andere manier van werken is spannend. Immers, hoe vertaal je als organisatie deze visie naar de praktijk? Hoe zorg je dat de medewerkers het concept gaan omarmen? En hoe voorkom je dat medewerkers weer in oude gewoontes terugvallen? Enkele tips.
Een goede oplossing voor zowel introverte als extraverte werknemers is om een paar dagen per week in teams bij elkaar te komen in het bedrijf. Maar dat moet een werkgever dan wel mogelijk maken. Een kantoortuin is daarvoor minder geschikt aldus hoogleraar cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht Stefan van der Stigchel. Sommige bedrijven vormen hun kantoortuin dan ook om tot een kantoor met verschillende zones zo leert een item van EenVandaag.
Van alle in Nederland verhuurde kantoorruimte wordt 3,3 miljoen m2 aan oppervlakte niet benut. Deze verborgen leegstand komt niet terug in de officiële leegstandscijfers zo blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers.
Als de hele week op kantoor werken verplicht is, haakt 1/3 van de werknemers af en kijkt dan uit naar een andere baan. De meesten zijn dan ook zo gewend aan hybride werken dan het een cruciale arbeidsvoorwaarde is geworden. Een verworven recht inmiddels. Hoe zwaar veel werknemers hechten aan een combinatie van thuiswerken en kantoorwerk, blijkt uit de nieuwe Monitor Hybride Werken van KPN.
Werkgevers zijn opgelucht dat het kabinet de meeste coronamaatregelen heeft afgebouwd, maar ze blijven op de werkvloer voorzichtig. Werkgevers maken zich zorgen over het nog steeds hoge aantal besmettingen en het daarmee samenhangende ziekteverzuim. Zij willen blijven voldoen aan hun zorgplicht voor een veilige werkomgeving, maar weten niet precies hoe zij dit het beste kunnen doen.
Hybride werken draait vooral om keuzes maken. In beginsel zijn 7 vragen relevant om te bepalen hoe je hybride werkt zo schrijft digitaal strateeg Christiaan W. Lustig in zijn blog op Frankwatching.
Nu de beperkende coronamaatregelen grotendeels zijn opgeheven, werken veel organisaties scenarios uit om hybride te werken. Wat komt er allemaal bij kijken om echt hybride te werken en waar loop je in de praktijk dan tegen aan? Thijs van Loon, HR Director Reward & People Experience bij VodafoneZiggo heeft met zijn (management) team het hybride werken helemaal voorbereid. Onderdeel van dit beleid is dat vergaderingen zoveel mogelijk thuis plaatsvinden. Ze hebben dan ook geen mogelijkheid voor hybride vergaderen zo vertelt Van Loon in gesprek met het HappinessBureau.
In de ontwikkeling naar hybride werken komen we steeds vaker de term ‘Digitale werkplek’ tegen. Digitalisering maakt een moderne en complete beleving mogelijk in de werkomgeving of thuis. Die beleving begint niet als je op kantoor aankomt. De complete beleving bestaat uit het eerste contact met een organisatie, je werkzame tijd bij een organisatie en als je de deur uitloopt. Daardoorheen ontstaat de beleving van ergens werken niet langer alleen op kantoor, maar elders en thuis net zo goed.
32% is ontevreden over het huidige thuiswerkbeleid van de werkgever. 26% van de thuiswerkers beschikt thuis niet over een arbotechnisch verantwoorde werkplek. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder bijna 1.000 thuiswerkende leden. Het CNV maakt zich sterk voor het wettelijk recht op thuiswerken en pleit ervoor dat werkgevers een lange termijn thuiswerkbeleid ontwikkelen.